Gehouden op 25 maart 2019 bij COVS, De Stip te Eindhoven
Opening
De voorzitter heet alle aanwezige leden van harte welkom.
Ook een speciaal welkom aan de directie Hotel Eindhoven, de gebiedsbeheerder van Genneper Parken en de wijkagent.
De huidige secretaris, Helmy Koster zal voor de laatste keer deze ALV notuleren.
Er waren 64 leden aanwezig tijdens de ALV en het bestuur heeft 4 afmeldingen ontvangen, de namen zijn bekend bij het bestuur.
1. Presentatie van de heer Mikke Leenders.
Hij is gebiedsmanager Genneper Parken Eindhoven. De titel van zijn presentatie is:
“(Concept) Visie op de positionering van Genneper Parken”.
Genneper Parken ligt opgesloten tussen de Bayeuxlaan, de Antoon Coolenlaan en de Boutenslaan. Groene aders als Tongelreep en Dommel moeten er onderdoor getrokken worden, zodat ze tot aan het Stadskantoor reiken. Bezoekers moeten makkelijker naar het park kunnen door de wegen beter oversteekbaar te maken. Parkeervoorzieningen zouden ook beter verspreid moeten worden. Maar ook moeten er duidelijke ‘ingangen’ komen waar bezoekers informatie kunnen vinden over wat er te zien is. Horecazaken zijn er voldoende, maar die zouden veel beter zichtbaar moeten worden, zoals in het zwembad en bij de sportaccommodaties.
De sterke economische groei van de regio vraagt ook dat er na gedacht moet worden over de ontwikkelingen in de stad. De functie van het stedelijk groen heeft invloed op de vitaliteit.
Statistieken geven aan dat er in onze regio veel Bèta werkenden behoefte hebben aan groen, denk aan Brainport en de populatie medewerkers met een technische achtergrond.
Het Eindhovense bureau EDHV (onder meer betrokken bij de Vibes, het stadsbeeldmerk met de golfjes) heeft gesproken met tientallen partijen en reflectiegroepen om vervolgens een visie op te stellen. Ook de Vrienden van de Stichting Vrienden Levend Erfgoed Gennep willen graag hun zienswijze terugzien in de conceptvisie. Zij denken dat het belangrijk is dat er oog is voor geestelijke, sociale en lichamelijke gezondheid van de bezoekers /gebruikers van de Genneper Parken. De conclusie van de reflectiegroepen is dat het park onder druk komt te staan omdat de komende jaren de bebouwing in de stad toeneemt en het aantal inwoners en dus gebruikers gaat groeien en de druk op de groene gebieden zal toenemen.
De vier belangrijkste ‘karakters’ van Genneper Parken moeten bewaard blijven: de landbouwgronden, het natuurgebied, het stadspark en de sportparken. Daar zou zelfs een vijfde aan moeten worden toegevoegd: het cultuurhistorische cluster aan de noordrand zou beter samen moeten werken om zich te profileren.
De sportvoorzieningen in het zuiden van het park zouden beter benut kunnen worden, vooral overdag. Aan de noordkant zouden ook wat kleinere voorzieningen voor individuele sporters toegevoegd kunnen worden en bv. de medewerkers van de High Tech Campus zouden er kunnen gaan sporten. Andersom zou de omgeving, zoals de natuurgebieden, makkelijker bereikbaar moeten worden vanuit het park, bijvoorbeeld door de aanleg van wandel- en fietsroutes.
Een kloppend ‘hart’ met wellness-center bij het zwembad Pieter van den Hoogenband, ’toegangspoorten’ met informatiepunten, betere toegankelijkheid door het slechten van de wegen die als barrières gelden, en een cultuurhistorisch themapark rond Eindhoven Museum en Genneper Hoeve. Dat zijn enkele aanbevelingen uit de visie voor Genneper Parken die de gemeente Eindhoven heeft opgesteld.
Als het Eindhovense college van B &W de komende maanden akkoord gaat met de (concept)visie, dan kan er worden gestart met de uitvoering van het programma. De gemeente heeft hier geld voor gereserveerd en zal ook zeker de samenwerking met de vele partijen die actief zijn in Genneper Parken verstevigen, aldus gebiedsmanager Mikke Leenders van Genneper Parken.
-Vraag over Berkenhuisje en het voortbestaan. Mikke Leenders geeft aan dat er nog geen nadere info beschikbaar is.
-Vraag: Wat wordt de bestemming van het Clarissenklooster? De koper CRA vastgoed heeft nog geen functie/bestemming bepaald voor het gebouw. Alles gebeurt i.s.m. omwonenden. Voor de mogelijke functie zijn er 2 scenario’s: een klein hotel op vijf sterren niveau of mogelijk een woonfunctie. Het is wel een rijksmonument en het gebouw mag dus slechts beperkt worden gewijzigd.
– Wordt Bastion hotel (Waalre) meegenomen in de plannen voor herinrichting van het gebied?
Gemeente Waalre werkt goed samen met Gebiedsbeheerder Mikke Leenders. Bastion Hotel zal zich ook deels moeten houden aan de regels en ontwikkelingen in het Genneper Parken gebied.
Echter, het Bastion hotel is vooral een slaaphotel. Bastion gasten zullen niet zoveel gebruik gaan maken van de activiteiten in de Genneper Parken. Het betreft deels een ander type gast dan de Van der Valk gast.
De voorzitter geeft aan dat indien er vragen zijn van bewonersverenigingsleden aangaande Genneper Parken, deze naar Lisette Thijssen, bestuur Eikenburg-de Roosten, gemaild kunnen worden.
De voorzitter bedankt de heer Mikke Leenders voor zijn inspirerende presentatie.
2. Presentatie: De heer Rick Polman, directeur Hotel Eindhoven en de heer Alexander Holterman, adjunct directeur Hotel Eindhoven.
De 4e generatie Van der Valk zwaait nu de scepter in Eindhoven.
De directeur schetst het historische verhaal van de ontwikkelingen van Motel Van der Valk naar Hotel Eindhoven en het huidige casino.
De afgelopen drie jaar is de toeristische markt verdubbeld. De zakelijke markt is stabiel gebleven. De leisure markt moet meer ontwikkeld worden. Vandaar dat de directie een Masterplan heeft geschreven. Dat betekent:
Binnenkort start het Hotel Eindhoven met de uitvoering van het plan ‘Hotel Eindhoven 2022’. De eerste fase van dit plan, dat deze zomer van start zal gaan, is de renovatie van de gevels en 180 van de bestaande hotelkamers. Daarnaast heeft het Van der Valk hotel Eindhoven de plannen ingediend om een tweede hoteltoren te bouwen. Mede door de gunstige ligging van het hotel, direct aan de A2/A67, heeft het hotel zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een belangrijke ontmoetingsplek, zowel zakelijk als privé. Deze forse uitbreiding zal het hotel uiteindelijk 100 extra hotelkamers opleveren. Naar verwachting worden de eerste gerenoveerde kamers na de zomer opgeleverd. Samen met de Eindhovense architect is het masterplan ‘Hotel Eindhoven 2022’ opgesteld. De verbouwing van het bestaande gebouw moet voor een meer eenduidige uitstraling zorgen. Naast de zakelijke doelgroep wil het hotel ook aansluiting (blijven) vinden met de (sport) toerist. Dit wordt gerealiseerd door het verbeteren en verbreden van de faciliteiten in en rondom het hotel. Zo worden o.a. de sportfaciliteiten, het zwembad en het wellness center vernieuwd en uitgebreid.
Een belangrijk onderdeel van het masterplan is de realisatie van een tweede toren met 100 hotelkamers. Op de begane grond wordt een nieuwe, riante hotellobby gerealiseerd. Op de eerste verdieping wordt een auditorium gemaakt, dat ruimte biedt aan 150 personen en aansluit op de rooftop lunchroom. Tot slot is er op 50 meter hoogte een ballroom gepland. Een locatie met een magnifiek uitzicht op de groene omgeving en de ideale plek voor zakelijke borrels, feesten, partijen en events. “De uitbreiding met de tweede hoteltoren zal prefab worden uitgevoerd en zal binnen enkele jaren gerealiseerd gaan worden”,
De plannen worden gefaseerd uitgevoerd en de eerste gerenoveerde hotelkamers worden naar verwachting eind van deze zomer opgeleverd. Na uitvoering van het masterplan, zal hotel Eindhoven uiteindelijk bestaan uit 360 hotelkamers, 27 multifunctionele zalen en drie restaurants. Daarnaast beschikt het hotel over een mini supermarkt, hotelbar, sportcentrum (inclusief zwembad/fitness/wellness), casino, beautysalon en een Hopperpoint-fietsverhuur.
Hotel Eindhoven besteedt veel aandacht aan duurzaamheid. Zo is er onlangs al ruim 1200 m2 aan zonnepanelen op het dak geplaatst en door toepassing van moderne energie- en wateroplossingen, alsmede zonwerende en beter isolerende beglazing gaan de nieuwe hotelkamers veel minder energie verbruiken. Ook heeft het hotel onlangs het grootste en snelste laadstation van Nederland geopend.
De directie zal de contacten met de plaatselijke sportclubs intensiveren bv. Meer trainingskampen in de Genneper Parken laten plaatsvinden; in het laagseizoen van de sportclubs gebruikmaken van de lege velden t.b.v. allerlei sportactiviteiten en de sporters bij Van der Valk onderbrengen.
Het zijn geen grootschalige activiteiten, er liggen nog veel kansen die onbenut zijn.
De uitbreiding van de activiteiten richten zich vooral op familie leisure met de daarbij behorende sport uitbreiding
De directeur toont een 360 graden filmpje met impressies aangaande ontwikkelingen bij Hotel Eindhoven.
Er zijn zeker piekmomenten tijdens congressen dan kunnen er parkeerproblemen ontstaan. Laatstgenoemde issue heeft de aandacht bij de directie. Druk op het park wordt groter en er is veel mobiliteit. Parkeerdruk wordt nauwlettend in de gaten gehouden.
Vraag: “Komen de nostalgische prijzen terug voor eten en drinken?”. De directie zal het nauwlettend in de gaten houden.
De voorzitter bedankt de heer Rick Polman en de heer Alexander Holterman voor hun inspirerende presentatie en wenst de directie van Hotel Eindhoven en medewerkers veel succes toe met alle werkzaamheden/verbouwingen in en rondom het Hotel.
3. Notulen ALV 2018 (zie website Eikenburg-deRoosten.nl). Jaarverslag bestuur 2018 met verslagen werkgroepen.
Geen opmerkingen/vragen. De leden gaan akkoord met dank aan de secretaris.
4. Uitleg m.b.t. AVG. (Petry)
De penningmeesster geeft een korte presentatie m.b.t. de afspraken die het bestuur heeft gemaakt in het kader van AVG.
De volgende afspraken gelden voor allen:
Groepsmail: BCC gebruiken waar nodig
Persoonlijke foto’s gebruiken na toestemming
Persoonlijke gegevens vermelden na toestemming
Verspreiding persoonlijke gegevens via beveiligd mailverkeer
Toegangsbeveiliging
Een extra toelichting over de AVG voor de werkgroepen wordt gegeven op 8 mei vanaf 20.00 uur. Werkgroepen ontvangen hiervoor nog een uitnodiging per email.
-Website is weer in de lucht, gebruikersvriendelijker gemaakt.
Voorzitter geeft uitleg bij de website en bedankt de webmaster voor zijn inspanningen.
Elke maand wordt een digitale nieuwsbrief naar alle geabonneerden gestuurd.
Besluit:
Facebook pagina van de bewonersvereniging gaat uit de lucht, 26 maart. Besluit van bestuur ism leden.
Vraag: mogen de vrijwilligers gratis materialen huren. Bestuur gaat het standpunt bepalen en zal deze info terugkoppelen aan de leden.
Kascommissie
De heer van den Enk geeft aan dat er geen onrechtmatigheden zijn geconstateerd en daarna volgt de decharge van het bestuur.
Voorzitter bedankt de kascommissie voor de stevige controle. Applaus voor de twee heren.
Wie vormen volgend jaar de kascommissie: de heer Gejo Enk neemt nog een jaar zitting in de kascommissie van 2019 en de heer Guido Theunissen zal de heer Bakx gaan vervangen.
Begroting van 2019 wordt goedgekeurd.
Speciaal woordje van dank aan de heer Boetie Reckers, die de webmaster en penningmeester ondersteunt.
Er zijn geen bestuursmutaties. De heer Maurice Pieters gaat voorlopig als secretaris meedraaien. Helmy Koster stopt als secretaris.
4. Financieel jaarverslag 2018 en begroting 2019: uitleg door penningmeester.
Penningmeester geeft een korte uiteenzetting op het financiële jaarverslag van 2018.
De penningmeester stelt de volgende vraag aan de leden:
Wat vindt de ALV van het eigen vermogen van de bewonersvereniging? Opties zijn:
Aanhouden van contributie
Verlaging contributie
Geen contributie voor een jaar heffen
Geld besteden aan bestaande projecten
Besluit
Leden geven aan dat het geld besteed mag worden aan projecten. Bestemmingen van projecten mogen kenbaar gemaakt worden aan het bestuur.
Uitgaven 2019
Agenderen: Coördinator kruidentuin wil contact met coördinator Kloosterbostuin.
5. Presentatie van de Verkeersveiligheidswerkgroep. (Noud Hendriks)
De voorzitter van deze werkgroep bespreekt het snelheidsprobleem in de Roosten.
Hij doet een oproep aan alle bewoners met aandacht voor de volgende items:
Niet sneller rijden dan 30 km
Auto’s niet half op het trottoir parkeren
Bezoekers van de bewoners op 30 km wijzen
Rechts voorrang geven aan alle verkeer.
Lydie Thomassen(wijkagent) geeft nog extra toelichting bij het onderwerp Verkeersveiligheid. Politie kan niets doen als de wijk niet is ingericht als 30 km zone. Politie zal nooit op snelheid controleren in de Roosten dat betekent dat ze niet kunnen handhaven/ verbaliseren.
Voorzitter bedankt de werkgroep leden voor hun inzet v.w.b. inspanningen.
Lees meer op de website: klik hier
5. Werkgroep buurtpreventie; Joep van Hoorn geeft mondelinge toelichting
In 2018 is de werkgroep 3 keer bij elkaar geweest.
Totaal aantal inbraken:
2016 : 8 inbraken
2017 : 11 inbraken
2018 : 14 (5 inbraken in de zomerperiode en 9 in de winterperiode) 90% van de inbraken vond overdag plaats en 10% ‘s nachts.
Een oproep aan de aanwezigen vwb inbraken etc.: meld bij de politie als je iets verdachts ziet of opmerkt.
Drie aanhoudingen heeft de politie gedaan nav inbraken in onze wijk, meldt de wijkagent
Bij de overgang van zomer naar wintertijd, wees alert.
6. Rondvraag
Geen.
7. Voorzitter bedankt alle aanwezige leden
en nodigt iedereen uit voor een hapje en een drankje aan de bar.
22.25 uur sluiting van de ALV.
secretaris Bewonersvereniging Eikenburg – De Roosten