Eikenburg - De Roosten

  • Wie zijn wij
    • Doelstelling bewonersvereniging
    • Bestuur
    • Gedragscode en vertrouwenspersonen
    • Statuten
    • Privacy- en communicatiebeleid
    • ALV
      • Concept Notulen Algemene ledenvergadering 2020 Bewonersvereniging Eikenburg-de Roosten
      • Notulen Algemene ledenvergadering 2019 Bewonersvereniging Eikenburg- de Roosten
    • Subsidie
    • Wetenswaardigheden van de wijk
      • Geschiedenis van Eikenburg – de Roosten
      • Geschiedenis van de Pasteurlaan
      • Landgoed Eikenburg
      • Gebiedsanalyse Stratum 2017
      • Eindhoven in cijfers – buurtthermometer
  • Wat doen we
    • Werkgroepen/ activiteiten/ verhuur materiaal
    • Nieuws
    • Agenda
  • Contact
    • Word lid
    • Financiën/ledenadministratie
    • Bestuur
    • Redactie
    • Webmaster
  • English

Mozaïek naar De Stadsakkers

Op 14 april was het dan zover. Na maanden hard zwoegen op onze mozaïekbankjes, konden we ze met trots afleveren bij onze huidige buren De Stadsakkers, op Landgoed Eikenburg. Hier zijn ze geplaatst in de zithoek en meteen in gebruik genomen als bijzettafel. Onder het genot van zelfgebakken taart en cake en een mooie speech van de oud-voorzitter is er een mooi momentje van gemaakt. De rest van de bestrating lijkt nu alleen zo kleurloos, dus er is nog veel meer te mozaïeken.. het begin is er.

Mocht je zin hebben in een creatieve activiteit en een hele boel gezelligheid, ben je altijd welkom op Naastbeek (het oude Heldergebouw, we zijn net verhuisd) op woensdag- of donderdagavond tussen 19.30 en 22.00 uur. Ook om een keer uit te proberen. Neem even contact op met Annerie (0620 004554) of Georgette (0637 466941).

Datum: mei 10, 2025

Terugkoppeling ALV 2025

In de nieuwsbrief van april hebben we al een eerste, korte terugkoppeling gegeven van het succesvolle ALV (Algemene Leden Vergadering) onderdeel ‘In gesprek met elkaar’. Tijdens de levendige discussies aan de diverse tafels zijn verschillende onderwerpen ingebracht en suggesties genoteerd. Hier vind je een compleet verslag van alles wat is opgehaald. Onderstaand brengen we de belangrijkste onderwerpen voor het voetlicht!

Een samenvatting a.h.v. de gestelde vragen

  • Wat gaat er goed in de wijk?
  • Heb je een recente, leuke ervaring die je met de groep hierover wil delen?
  • Wat maakt dat je verbinding voelt met je mede-wijkbewoners?
  • Waar is denk je behoefte aan?
  • Wat zou er volgens jou anders kunnen?
  • Waar heb je zelf behoefte aan?
  • Hoe kan het bestuur daarbij ondersteunen?
  • Wat zou jouw persoonlijke bijdrage daarbij kunnen zijn?

Wat gaat er goed?

  • Actieve vereniging
  • Rustige buurt met cohesie, met o.a. buurtsoep en BBQ
  • Goed groenonderhoud
  • Harmonie aanwezigheid op Koningsdag
  • We zijn behulpzaam voor elkaar
  • Seniorendiner

Leuke dingen/ervaringen

  • Straatapp
  • Vanzelfsprekende hulp
  • Nieuwjaarsbijeenkomsten in de straat

Wat kan er anders?

  • Parkeren op de stoep aanpakken
  • Niet parkeren bij elektrische laadpalen
  • Her en der klusbussen
  • Meer speelruimte voor kinderen, niet al het groen in wadi’s wijzigen
  • Nieuw beleid van niet ruimen van het blad niet goed: Amerikaanse eik bladeren verteren niet
  • Parkeerplaatsen ingang Florapark v.a. Floralaan West. We hebben een hele brede stoep, waar de parkeerplaatsen kunnen worden gerealiseerd (2 personen hebben zich gemeld om dit mee op te pakken)
  • Minder, liefst geen vuurwerk in de wijk
  • Honden aan de lijn

Waar is behoefte aan, waar heb je zelf behoefte aan?

  • Ouderwets café en terras! Op Eikenburg? 4 x
  • Buurthuis, gebouw waar je verbindingen kunt leggen. Denk aan Oase bijeenkomsten in het verleden, lezing, muziek o.i.d.
  • Buurtapp
  • Bibliotheek
  • Kleinere woningen
  • Meer inspraak omwonenden bij georganiseerde activiteiten
  • Beter wegdek San Giorgilaan
  • Hondenuitlaatplek meer gebruiken
  • Meer speelmogelijkheden voor kinderen leeftijd 12 jaar
  • Jonge mensen op de ALV
  • Sociale cohesie
  • Beweegtoestellen op Eikenburg voor ouderen mensen

Vervolg, doet u ook weer mee?!

Als volgende stap stelt het bestuur voor om in juni met geïnteresseerde buurtbewoners aan de slag te gaan. Er zijn twee hoofdthema’s naar boven gekomen te weten:

  • Verkeer, veiligheid, spelen en groen en
  • Ontmoeten en sociale cohesie, een eigen buurtruimte

Als u interesse heeft in een van beide onderwerpen, laat het ons dan weten via bestuur@eikenburg-deroosten.nl en vermeld daarbij over welk hoofdthema u mee wilt praten. We nemen per e-mail contact met u op om een geschikte dag en tijdstip af te spreken in juni.

Daarnaast leeft er in onze buurt en bij het bestuur al langer de wens om op een meer eigentijdse manier te communiceren. Hiervoor willen we graag een aparte (eenmalige) bijeenkomst organiseren voor bewoners die affiniteit hebben met en/of technische kennis hebben van het thema ‘buurtapp’. We hopen zo gezamenlijk en met voldoende expertise uit de buurt tot een keuze te kunnen komen. De bijeenkomst duurt ongeveer 1,5 uur. Zie ook de oproep elders in deze nieuwsbrief.
Aanmelding graag via bestuur@eikenburg-deroosten.nl

Datum: mei 10, 2025

Ontmoetingsplek landgoed Eikenburg

Op dinsdag 29 april is op locatie In Via (ingang Aalsterweg 289B) op landgoed Eikenburg de Social Salon gestart: een gezellige ontmoetingsplek voor 55-plussers uit de buurt. Iedere dinsdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur zijn wijkbewoners van harte welkom voor een kopje koffie, een praatje en een leuke activiteit. Deelname is gratis en aanmelden is niet nodig.

Wat kunt je verwachten?
Gezelligheid en koffie (of thee natuurlijk!), een spelletje, een wandeling of samen muziek maken of luisteren, aandacht en een luisterend oor. Alles mag, niets moet.

We zoeken ook vrijwilligers
Lijkt het je leuk om te helpen tijdens deze middagen? Bijvoorbeeld door koffie te schenken, een spelletje mee te doen of gewoon een praatje te maken? Interesse of vragen? Mail naar vrijwilliger@sintannaklooster.nl of bel 0613 14 54 99.

Datum: mei 10, 2025

Eigentijdser communiceren?

Om te weten wat er leeft in onze wijk en elkaar makkelijk te kunnen vinden is goede communicatie onmisbaar.
Het bestuur heeft de vraag gekregen van bewoners of het mogelijk is om eigentijdser te kunnen communiceren met onze leden. Ook binnen het bestuur is dit ter sprake gekomen. Op dit moment informeren we onze bewoners via de website en via onze nieuwsbrief. Daarnaast hebben vrijwel alle straten straatcontactpersonen en hebben zij ook een straatapp.

Er zijn verschillende mogelijkheden: van een WhatsApp Community tot een eigen buurtapp.
Het bestuur komt graag in contact met bewoners die affiniteit hebben met en/of die technische kennis hebben van het thema buurtapp.
Wij denken aan een eenmalige bijeenkomst in juni (datum en tijd in overleg). Het doel is eenvoudiger, sneller en veilig informatie te kunnen delen met elkaar. De bijeenkomst duurt ongeveer 1,5 uur.
Aanmelding graag via het e-mailadres van het bestuur.

Datum: mei 10, 2025

10 jaar Seniorendiner!

Op 11 april vierde het Seniorendiner zijn 10-jarige bestaan met een feestelijk jubileumdiner in de kantine van RPC.

Er werd uitgebreid stil gestaan bij de betekenis van het Seniorendiner voor de deelnemers en de vrijwilligers. De vrijwilligers (meer dan 15 personen!) werden bovendien in het zonnetje gezet en bedankt voor hun inzet.

Namens het bestuur van de bewonersvereniging sprak Petry Bell een dankwoord uit en kreeg iedere vrijwilliger van haar een roos.
Daarna kwam deelnemer Guido Theunissen aan het woord die namens alle deelnemers een mooie terugblik op de afgelopen 10 jaar gaf met een heerlijke paashaas als bedankje en tot slot werd een schriftelijk bedankje van een van de meest trouwe bezoekers voorgelezen. Zij kon deze keer helaas niet aanwezig zijn.

Aan alle vrijwilligers van het Seniorendiner: nogmaals hartelijk dank voor jullie inzet en grote betrokkenheid. Samen maken we de buurt!

Datum: mei 10, 2025

Vraag begin juni subsidie aan: op = op!

Organiseer je op Burendag 2025 (in het weekend van 26, 27 en 28 september) als straat of buurt een leuke activiteit? Dan kun je maximaal € 350 subsidie en een Burendagpakket aanvragen bij het Oranjefonds. De aanvraagprocedure start begin juni; de exacte datum is nog niet bekend maar wees er snel bij, want voor beide geldt: op=op!
Kijk op de site van het Oranjefonds voor alle voorwaarden.

Wil je op de hoogte blijven van het Oranje Fonds Nieuws (o.a. over de start van de aanvraagprocedure)? Meld je dan aan voor hun nieuwsbrief.

Datum: mei 10, 2025

Verkeersdrukte in mei

Op woensdag 28 mei staat het Concerti Fetti op de planning bij het Indoor-Sportcentrum.

Vanaf 17.30 uur worden zo’n 4000 bezoekers verwacht (de meeste komen met de bus). Na afloop is er nog een besloten afterparty tot 00.30 uur.

Datum: mei 10, 2025

Nieuwbouwplannen Roostenlaan 309 (manege)

De Eindhovense Manege (Roostenlaan 309) gaat vanaf 1 juli definitief de deuren sluiten en houdt het familiebedrijf op te bestaan. Kijk voor meer informatie in de media: Studio040

Initiatiefnemer Geco BV heeft ons het volgende laten weten met betrekking tot nieuwbouwplannen op dit adres:

Datum: april 23, 2025

Soep op 5 mei: vier de vrijheid samen!

Tijdens de laatste Algemene Ledenvergadering hebben we het buurtsoepinitiatief besproken dat we in het Florapark al een paar jaar een aantal malen per jaar organiseren.
Vorig jaar hebben we er op 5 mei ook een vrijheidssoep aan toegevoegd. Het initiatief voor deze vrijheidssoep is afkomstig van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Zij organiseren elk jaar alle activiteiten rondom onze vrijheid en de vrijheidsmaaltijden/vrijheidssoep is één van de activiteiten van dit comité. Op hun website lees je er van alles over.

Wíj vonden het fijn om in onze wijk op 5 mei stil te staan bij onze vrijheid en wat is er mooier dan dit te vieren door samen te eten, verhalen te delen en met elkaar te verbinden.

Je kunt het recept van de vrijheidssoep op de site van het nationaal comité 4 en 5 mei downloaden. Er wordt elk jaar een andere kok gevraagd voor de receptuur. Dit jaar is het recept van Jet van Nieuwenhuijzen.

Jullie vragen je misschien af hoe wij dat hebben georganiseerd. Hieronder wat tips en je mag ook bellen of mailen voor meer info hoor!

  • Je hebt een aantal vrijwilligers in je wijk/straat nodig die dit oppakken.
  • Via onze buurtsoep-app werd de vrijheidssoep aangekondigd en gevraagd om de aanmeldingen door te geven.
  • De soep wordt volgens recept gemaakt. We hadden vorig jaar 15-18 liter soep gemaakt. Dus grote pannen zijn handig.
  • Iedereen neemt zijn eigen soepkom en lepel mee.
  • Ook neemt iedereen zijn eigen drankje mee om gezamenlijk te proosten op onze vrijheid.
  • Sta-tafels en eventueel picknicktafels regelen.

Hartelijke groet, José van Mourik
josevmourik@gmail.com
0651 52 89 30


Datum: april 7, 2025

Verhuur partymateriaal

De lente is weer in volle gang en de zomer lonkt om de hoek! Het zonnetje laat zich steeds vaker zien, bloemen staan in bloei en het wordt tijd om weer te gaan genieten van het buitenleven. Heb jij plannen om een feestje te organiseren in de heerlijke frisse lucht? Een verjaardag, straatfeest of een gezellige barbecue bij jou thuis of in jouw straat? Wij hebben van alles beschikbaar om jouw evenement(je) tot een succes te maken!

Via onze bewonersvereniging kun je gemakkelijk tenten, tafels, stoelen, verlichting, soepketel, koffiepercolator, enzovoort huren voor jouw feest. Daarnaast kunnen borden en bestek kosteloos worden geleend. Het enige wat jij hoeft te doen is de gasten uitnodigen en genieten van een onvergetelijke dag! Laat je inspireren door het mooie weer en organiseer dat feestje waar iedereen nog lang over praat.

Kijk op onze website voor meer informatie:
https://eikenburg-deroosten.nl/feestmateriaal/

Datum: april 4, 2025

  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 125
  • Volgende »
Abonneer u op de Agenda

Agenda

  • Geen activiteiten
  • Alle activiteiten...
  • E-mail

KvK:
40240080

Secretariaat:
Aalsterweg 269
5644 RD Eindhoven

Bankrekening nummer:
NL79 INGB 0006 5600 66

Voor contact of doorgeven wijzigingen:
Zie bovenaan in menu  “Contact”

Realisatie: Bewonersvereniging Eikenburg de Roosten in samenwerking met Stichting Supportpunt Eindhoven