EINDHOVEN – De nieuwe turborotonde op het Eindhovense Floraplein is niet veilig genoeg voor (brom)fietsers. Dat blijkt uit de evaluatie die de gemeente liet doen na de herinrichting van het plein.
Met name tijdens de spits moeten fietsers extra goed opletten om het plein veilig te kunnen oversteken. De snelheid van auto's en vrachtauto's op de rotonde is vaak hoog. Bovendien geven veel bestuurders geen richting aan als ze de rotonde verlaten. Automobilisten zijn zich vaak niet bewust van overstekende fietsers, omdat zij druk bezig zijn zelf de rotonde te verlaten.
Vooral van jonge, onervaren verkeersdeelnemers wordt te veel gevraagd bij het oversteken. Fietsers moeten dubbele rijbanen oversteken. Er ontstaan gevaarlijke situaties als zij van de ene auto wel, maar van de andere geen voorrang krijgen. Bovendien moeten fietsers lang (45 seconden) wachten om te kunnen oversteken. Daardoor nemen ze soms grotere risico's. Er zijn overigens nog geen ernstige ongelukken gebeurd.
Bromfietsers zorgen zelf voor onveilige situaties door over de rotonde te rijden, in plaats van over het fietspad. Volgens de onderzoekers hebben voetgangers nauwelijks problemen. Schoolgaande kinderen krijgen hulp van verkeersbrigadiers met oversteken.
Verkeersdeelnemers moeten volgens het onderzoek gewezen worden op de regels door extra verkeersborden. Dat is echter niet voldoende. De veiligheid kan structureel verbeterd worden door bijvoorbeeld de oversteekplekken verder van de rotonde te leggen. Ook moet de snelheid van auto's die rotonde verlaten omlaag, bijvoorbeeld door de nu te flauwe bochten aan te passen. Een andere optie is al het fietsverkeer op een tweerichtingsfietspad aan één kant van het plein te houden.
In het najaar neemt het college een besluit over de maatregelen. Met de politie vindt overleg plaats om te kijken wat er gedaan kan worden vóór de scholen beginnen.
Volgens wethouder E. Van Merrienboer (PvdA, verkeer) is het niet ongebruikelijk dat er aanpassingen nodig zijn bij nieuwe situaties. „In de praktijk kun je het beste zien waar knelpunten zitten. Die gaan we nu in overleg met belanghebbenden oplossen.“