Eikenburg - De Roosten

  • Wie zijn wij
    • Doelstelling bewonersvereniging
    • Bestuur
    • Statuten
    • Privacy- en communicatiebeleid
    • ALV
      • Concept Notulen Algemene ledenvergadering 2020 Bewonersvereniging Eikenburg-de Roosten
      • Notulen Algemene ledenvergadering 2019 Bewonersvereniging Eikenburg- de Roosten
    • Subsidie
    • Wetenswaardigheden van de wijk
      • Geschiedenis van Eikenburg – de Roosten
      • Geschiedenis van de Pasteurlaan
      • Landgoed Eikenburg
      • Gebiedsanalyse Stratum 2017
      • Eindhoven in cijfers – buurtthermometer
  • Wat doen we
    • Werkgroepen/ activiteiten/ verhuur materiaal
    • Nieuws
    • Agenda
  • Contact
    • Word lid
    • Financiën/ledenadministratie
    • Bestuur
    • Redactie
    • Webmaster

Activiteiten Animali terrein

Wij ontvingen bericht dat er vanaf 28 maart a.s. werkzaamheden in en rond het Animalipad gaan plaatsvinden, die verband houden met de bouw van 9 villa’s op het Animaliterrein.

Vanaf 28 maart zal er worden gestart met het bouwrijp maken van het Animaliterrein.  Naar verwachting zullen vanaf half april tot begin mei ook werkzaamheden aan het Animalipad zelf gaan plaatsvinden en in het begin van de Speckenlaan, gezien van het Animalipad. Het Animalipad zal vanaf huisnummer 2 richting Speckenlaan  geheel worden opgebroken in verband met de aanleg van een nieuw rioleringsstelsel. Het begin van de Speckenlaan zal gedurende een bepaalde periode ook niet toegankelijk zijn. Uiteraard zijn de woningen wel bereikbaar, ook per auto.  Er zal een omleidingsroute worden aangegeven en tevens zullen er verkeersregelaars aanwezig zijn.

Verkeersdrukte Indoor Sport Centrum

De coördinator evenementen sportzalen van de gemeente Eindhoven stuurde ons de volgende informatie:

Zaterdag 17 april van 14.00-16.00 uur WK play-off wedstrijd Handbal Heren Nederland – Portugal

Op eerste Paasdag zondag 17 april spelen de handbal heren een WK play-off wedstrijd in het Indoor Sportcentrum Eindhoven.

Om 12.00 uur gaat de zaal open voor publiek. Rond 16.00 uur is het evenement afgelopen.
De gemeente verwacht dat er 3500 bezoekers naar het evenement komen.
Parkeerwachters worden ingezet om alles in goede banen te leiden.

Eindhoven 247
Evenementen zullen worden opgenomen in de kalender van Eindhoven 247, zodat ze voor iedereen zichtbaar zijn. Evenementen met méér dan 300 bezoekers graag ook bij Eindhoven 247 aanmelden.

Vragen

Mochten er vragen zijn dan kunt u de Coördinator evenementen sportzalen van de gemeente Eindhoven bereiken op telefoonnummer (040) 238 88 63 of via m.daas@eindhoven.nl

Voortgang Renovatie Landsteinerlaan en Schweitzerlaan

Stand van zaken

Op 8 december 2021 heeft er een bewonersavond plaatsgevonden, waar de gemeente Eindhoven een toelichting heeft gegeven op het Voorlopige ontwerp. Er zijn vragen gesteld, per email, live en ook via het online platform. Met uw reacties en vragen is de gemeente verdergegaan met het verfijnen van het Voorlopige ontwerp naar een Definitief ontwerp. Tegelijkertijd is de gemeente intern op zoek gegaan naar extra uitvoeringsbudget, om zo invulling te kunnen geven aan de wens vanuit de bewoners, om de fietsroute door het parkje aan de Landsteinerlaan, vanaf de Schweizerlaan richting het Animalipad, ook bij dit project te betrekken. 

Het goede nieuws is: Dat er budget gevonden is om ook de fietsroute binnen dit project aan te pakken. De keerzijde hiervan is dat de gemeente iets meer tijd nodig hebben om het één en ander op elkaar af te stemmen en het fietspad te integreren in het project. Daarom volgt het Definitief Ontwerp en de volledige reactie op de vragen en opmerkingen van de bewonersavond in maart 2022. De gemeente zal laten weten wanneer het online platform is geactualiseerd. De meer individuele vragen zullen 1 op 1 worden beantwoord via de mail.

Wat ging hieraan vooraf? (verslag van de werkgroep)

In juni 2021 heeft de gemeente een online informatie platform geopend waarop middels een enquête en een interactieve kaart iedere bewoner van de Roosten tot 5 juli zijn opmerkingen, vragen en ideeën kon inbrengen. Daar is veelvuldig gebruik van gemaakt en we hebben kunnen constateren dat Royal Haskoning DHV (RHDHV), het door de Gemeente Eindhoven ingeschakelde bureau, al die opmerkingen en vragen heeft gerubriceerd en waar mogelijk heeft verwerkt in een eerste ’Schets Ontwerp’.

Daarna is er een aantal bijeenkomsten geweest tussen de Werkgroep en RHDHV waar ook regelmatig de Gebiedscoördinator van de Gemeente bij was.

Vanuit de Gemeente zijn bij het begin van het project een aantal eisen geformuleerd, te weten:

  • Onderhoudsstaat van het huidige wegdek verbeteren (is thans onvoldoende)
  • Veiligheid; de straten in deze 30-km zone als zodanig inrichten
  • Onthardingsopgave van 10% (d.w.z. minder asfalt en tegels)
  • Regenwater afvoer minder via het riool, maar meer lokaal bergen

Vanuit de Werkgroep waren de belangrijkste eisen:

  • Veiligheid (max 30 km/uur, kruispunten, stoepen, fietspaden, voorrangssituaties, zichtlijnen op kruispunten en door bochten) 
  • Daarmee hangt samen het niet-bestemmingsverkeer ontmoedigen door onze straten te rijden/racen
  • Ondanks aanpassingen: de uitstraling van onze mooie lanen en wijk behouden (wegbreedte, asfalt, groen en groenstroken)
  • Parkeren vrachtwagens in Sassenlaan oplossen

Aan de hand van bovengenoemde eisen en het inmiddels gemaakte ‘Schets Ontwerp’ heeft het overleg zich voortgezet  tussen de werkgroep en RHDHV (met de gemeente op de achtergrond). Over veel elementen hebben we het niet voor het zeggen, blijkt later, maar we hebben aldoor getracht te zoeken naar oplossingen die de wijk verbeteren en verfraaien met voldoende draagvlak onder de bewoners.

We zijn nu in een afsluitend stadium beland. Inmiddels is na de discussies met RHDHV en de Werkgroep door RHDHV een ‘Voorlopig Ontwerp’ gemaakt.

In de WIJKINFO van 19 november (die door de gemeente Eindhoven onder de bewoners van de Roosten is verspreid) is aangekondigd dat vanaf 26 november 2021 dit Voorlopig Ontwerp wordt gepresenteerd op het online informatieplatform en dat daar dan ook vragen gesteld kunnen worden en opmerkingen ingediend.

Op 23 november werd bovenstaande info gepubliceerd op de website van Bewonersvereniging Eikenburg-de Roosten en werd er gemeld dat er op 8 december een digitale Bewonersavond gepland was (door de gemeente Eindhoven), waar het Voorlopig Ontwerp zou worden gepresenteerd. Van tevoren ingediende vragen en opmerkingen zouden worden beantwoord en via de chatfunctie op teams zou kunnen worden gediscussieerd. Er werd opgeroepen om deel te nemen aan de digitale Bewonersavond, gegeven de belangrijke en ingrijpende veranderingen die het beeld van de wijk misschien wel voor tientallen jaren gaan bepalen en hopelijk veiliger en mooier maken.

Inmiddels heeft de Bewonersavond plaatsgevonden. Klik hier voor de presentatie over de herinrichting Landsteiner-, Schweitzer- en Sassenlaan, die toen werd gegeven. Klik hier voor het verslag van RHDHV van deze avond.

Omgevingsdialoog nieuwbouw St. Joriscollege

Op donderdag 10 februari vond de eerste digitale dialoogronde plaats rond de nieuwbouw van het Sint-Joriscollege en Helder havo/vwo. In de bijlagen hieronder kunt u nalezen wat de plannen zijn. U zult t.z.t. worden geïnformeerd voor een vervolgbijeenkomst.

Een nieuw gebouw voor St Joris college en Helder HAVO/VWO d.d. 8-11-2021

Presentaties tijdens de omgevingsdialoog nieuwbouw Sint-Joriscollege en Helder havo/vwo d.d. 10-2-2022 van:

  • Peter van den Eijnde en Linda Krose
  • Atelier Pro Architect
  • Buro Lubbers Landschapsarchitect

Oppasclub Eikenburg – De Roosten

De oppasclub brengt vraag en aanbod voor kinderoppas bij elkaar voor de wijken Eikenburg en de Roosten. De vragers zijn jonge gezinnen die af en toe een oppas zoeken en dit kan vertrouwd vanuit de wijk gebeuren. Het aanbod is voor jongeren vanaf 14 jaar om af en toe op te passen in de wijk en zo wat kunnen bijverdienen.

Zakcentje verdienen? Oppas nodig?Mail naar: Oppas-eikenburg-deroosten@hotmail.com

Opvolger gezocht

We zijn op zoek naar mensen die de oppasclub willen overnemen! Eefje en ik hebben dit geruime tijd met veel plezier gedaan. Door corona was er tijdelijk geen behoefte, maar we weten zeker, dat in de wijk heel veel ouders wonen die graag weer eens een avondje weg willen, en tieners, die een zakcentje willen verdienen. Dus graag melden via de mail en we zullen helpen bij de overdracht.

Andrea & Eefje

Wisseling gebiedscoördinator

Vanaf 1 maart 2022 zal Marianne Uytdehage de nieuwe gebiedscoördinator worden voor onze buurt. Zij vervangt vanaf die datum Saskia Voermans die vanaf 2020 ‘onze’ gebiedscoördinator was. Het bestuur bedankt Saskia voor haar inzet, betrokkenheid en snelle reacties op onze vragen en wensen haar veel succes in Woensel!

We heten bij deze Marianne van harte welkom. We hebben begrepen dat zij een ervaren gebiedscoördinator is, dus we vertrouwen op een goede voortzetting van de prettige samenwerking.

Een gebiedscoördinator is onderdeel van de sector Ruimtelijke expertise van de gemeente Eindhoven. Deze sector heeft als opgave om het gebiedsgericht werken verder uit te dragen en invulling te geven. Denk aan het vergroten van de leefbaarheid, sociale cohesie en meedoen in buurten.

Dominique den Brok, voorzitter bestuur bewonersvereniging Eikenburg- De Roosten

Wie wil helpen mozaïeken?

Wie vindt het leuk om als buurtbewoner mee te helpen met het mozaïeken van een Social Sofa, een ‘buurtbank’ voor de wijk Eikenburg-de Roosten?

Bijvoorbeeld om meer buurtgenoten te leren kennen, of om lekker bezig te zijn? Laat het ons weten door een mail te sturen naar SocialSofa-Eikenburg-deRoosten@hotmail.com. Geen ervaring? Geen probleem, komt goed. Eén dagdeel of meerdere dagdelen? Kan allemaal!  

We hopen in februari/maart 2022 van start te gaan in de kas van de Stadsakker op Eikenburg aan de Aalsterweg (is afhankelijk van wat de situatie toelaat). In principe op woensdag(middag) en vrijdagochtend. Ben je geïnteresseerd, graag het volgende doorgeven:

  • Voorkeur voor dag(deel)
  • Eenmalig of vaker meehelpen mozaïeken?
  • Heb je ervaring? 

De buurtbewoners Lisette, Suzanne, Hetty en Linda

Meer informatie over de buurtbank vind je hier: https://eikenburg-deroosten.nl/2021/12/10/wie-vindt-het-leuk-om-te-gaan-mozaieken/

Digitale ALV op 29 maart 2022

Omdat de corona besmettingen nog steeds oplopen, is helaas wederom besloten om de ALV digitaal te gaan houden.

Reserveer vast dinsdagavond 29 maart 20.00 uur!

Als spreker zal Sven van Brouwers, omgevingsmanager van Brouwers Groen, ons meer vertellen over het groen onderhoud in onze wijk en hoe wij daar zelf invloed op uit kunnen oefenen.

Het jaarverslag over 2021 van het bestuur en de werkgroepen, en het financieel verslag zijn onlangs aan de leden toegestuurd. Op de ALV wordt u ook bijgepraat over de voortgang van wijkgerichte projecten.

Meld u snel aan als u nog geen lid bent!

Dominique den Brok, voorzitter

Buurthelden in onze wijk!

In samenwerking met Gemeente Eindhoven, Politie en Dynamo Jeugdwerk

Buurthelden is een actieve groep tieners, die zijn opgeleid door politie, verenigingen, jeugdwerkers, sportcoaches en andere hulpdiensten. Zij gaan dienen als ogen, oren, handjes en architecten van hun eigen wijk. Ze zijn al beëdigd door de burgemeester en na de opleiding van een half jaar zullen zij ook door hem worden geïnstalleerd. De Buurthelden starten in groep 7/8 van de betrokken basisscholen en kunnen zich uiteindelijk doorontwikkelen tot een échte ‘buurtprevent’. De Buurthelden hebben een goed netwerk en alle benodigde handvatten om het verschil te kunnen maken. Om alles uit zichzelf te kunnen halen wordt tijdens de opleiding de focus gelegd op:

Veiligheid, Bewegen, Sociale vaardigheden, Zelfverdediging en Zelfvertrouwen.

Zijn er wel genoeg plekken om te spelen in de wijk en zijn deze veilig? Zijn er genoeg activiteiten? Is de weg hier naar toe ook veilig? En hoe zit het met de weg naar school en naar de sportclub? Een greep uit de vragen die Buurthelden samen met bewoners, politie, buurtpreventieteams en andere partijen oppakken. Buurthelden zijn zichtbaar, en herkenbaar aan het logo, in de wijk aanwezig, om samen met bewoners verbeterpunten te signaleren en deze op een positieve manier aan te pakken, waar nodig. Buurthelden zijn behulpzaam en betrouwbaar, maar vergeet niet: ze zijn natuurlijk ook nog jong. Stel hen gerust je vraag.

Deelname aan Buurthelden is gratis. Er gelden de volgende regels:

  • Er is plek voor max. 15 Buurthelden per opleiding
  • Inschrijfmoment is 15 oktober t/m 15 januari
  • Startmoment is half januari
  • De duur van de opleiding is een half schooljaar
  • De trainingen/lessen zijn altijd na school
  • Contactpersoon is de jeugdwerker van Dynamo Jeugdwerk. De jeugdwerker in jóuw wijk vind je op dynamojeugdwerk.nl.

Dynamo Jeugdwerk vraagt basisscholen van de wijk een selectie te maken van kinderen die in aanmerking komen om als Buurtheld aan de slag te gaan. Voor het eerste halfjaar van 2022 zijn de Buurthelden in spe voor alle stadsdelen van Eindhoven al gecontracteerd.

Wil je de Buurthelden volgen of heb je vragen? Je kunt ze volgen op Instagram (#buurtheldeneindhoven) of een mail sturen naar buurthelden@dynamojeugdwerk.nl

Het Eindhovens Dagblad besteedde begin vorig jaar al aandacht aan de buurthelden. Klik hier om het artikel te lezen.

Decemberwens

Het bestuur van bewonersvereniging Eikenburg-De Roosten wenst iedereen  fijne feestdagen toe, ondanks alle corona-maatregelen.  Wij wensen u allen vele lichtpuntjes en veel kracht en doorzettingsvermogen toe. Laten we toasten op een gezond, sprankelend en saamhorig 2022!

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 101
  • Volgende »
Abonneer U op de Agenda

Agenda

  • Geen activiteiten
  • Alle activiteiten...
  • E-mail

KvK:
40240080

Secretariaat:
Aalsterweg 269
5644 RD Eindhoven

Bankrekening nummer:
NL79 INGB 0006 5600 66

Voor contact of doorgeven wijzigingen:
Zie bovenaan in menu  “Contact”

Realisatie: Bewonersvereniging Eikenburg de Roosten in samenwerking met Stichting Supportpunt Eindhoven