Eikenburg - De Roosten

  • Wie zijn wij
    • Doelstelling bewonersvereniging
    • Bestuur
    • Statuten
    • Privacy- en communicatiebeleid
    • ALV
      • Concept Notulen Algemene ledenvergadering 2020 Bewonersvereniging Eikenburg-de Roosten
      • Notulen Algemene ledenvergadering 2019 Bewonersvereniging Eikenburg- de Roosten
    • Subsidie
    • Wetenswaardigheden van de wijk
      • Geschiedenis van Eikenburg – de Roosten
      • Geschiedenis van de Pasteurlaan
      • Landgoed Eikenburg
      • Gebiedsanalyse Stratum 2017
      • Eindhoven in cijfers – buurtthermometer
  • Wat doen we
    • Werkgroepen/ activiteiten/ verhuur materiaal
    • Nieuws
    • Agenda
  • Contact
    • Word lid
    • Financiën/ledenadministratie
    • Bestuur
    • Redactie
    • Webmaster

Autodelen / Eikenburg en De Roosten

In Nederland staan 8 miljoen auto’s gemiddeld 23 uur per dag stil. Hoe kan dat slimmer?

Er zijn al vele voorbeelden van initiatieven die het autodelen ondersteunen. Variërend van initiatieven als MyWheels/Greenwheels tot het oprichten van een buurt-cooperatie die gezamenlijk een aantal auto’s bezit.

Ik zou graag met een aantal mensen uit onze buurt de verschillende alternatieven onder elkaar zetten, hierbij gebruik makend van de kennis die mogelijk al aanwezig is in de wijk. Om vervolgens te onderzoeken of er voldoende animo is om een dergelijk initiatief gezamenlijk te realiseren.

Lijkt het je leuk om hieraan mee te werken? Laat het mij dan weten via mail naar mij : Ellen Rass

groet, Ellen  

Plan museumpark Vonk goedgekeurd

Beeld: impressie entreegebouw Museumpark VONK (Studio Marco Vermeulen)

De redactie heeft uit drie berichten uit het Eindhovens Dagblad onderstaande samenvatting gemaakt.

De komst van museum Vonk in de Genneper Parken heeft dinsdagavond 20 december zoals verwacht groen licht gekregen van de Eindhovense gemeenteraad. De raad wil nog geen besluit nemen over betaald parkeren in de omgeving. Omwonenden deden eerder nog een ultieme poging om de plannen voor het museum in het groen tegen te houden. Dinsdag stemde echter een grote meerderheid vóór de noodzakelijke aanpassing van het bestemmingsplan.

Het huidige preHistorisch Dorp in de Genneper Parken in Eindhoven wordt omgetoverd tot Museumpark Vonk. Vonk biedt een plek in Eindhoven waar men de hele historie en het erfgoed van de stad en regio op een innovatieve wijze kan beleven. Vonk brengt naast de verre geschiedenis, ook de recente geschiedenis, zoals de opkomst van de maakindustrie, onder de aandacht. Vonk bouwt zo voort op het laagdrempelige karakter van het huidige preHistorisch Dorp.

In juni van vorig jaar gaf het college van B&W van de gemeente Eindhoven het ontwerpbestemmingsplan van Museumpark Vonk vrij voor inspraak. Tijdens de terinzagelegging werden verschillende zienswijzen ingediend. De afgelopen maanden is gewerkt aan schriftelijke reacties op alle zienswijzen en het verwerken van aanpassingen in het bestemmingsplan. Met de vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad kan de focus nu op de realisatie van Vonk.

De vaststelling van het bestemmingsplan is een belangrijke stap in de ontwikkeling van Museumpark Vonk. Hiermee kan het museum de omgevingsvergunning aanvragen om de uiteindelijke bouw te kunnen starten. Dit gebeurt in fases, omdat het huidig preHistorisch Dorp gedurende een groot gedeelte van de realisatie openblijft.

Flyer Kerst 2022 en nieuwe leden

Eind december hebben de straatcontactpersonen in alle brievenbussen in onze buurt een flyer rondgedeeld met een kerst-/nieuwjaarsboodschap van het bestuur voor alle buurtbewoners. Tevens een dankwoord aan alle vrijwilligers die zich ieder jaar weer inzetten voor de organisatie en begeleiding van allerlei mooie activiteiten.
Naar aanleiding van deze flyer hebben zich tot nu toe 49 (!) nieuwe leden aangemeld. Dat is een mooi begin van het nieuwe jaar. Dat betekent een huidig ledenaantal van 586, op een totaal van bijna 1.000 huizen die wij tot onze buurt rekenen. Dat is een ledenrecord in het 30-jarig bestaan.

Seniorendiner: ook voor gezelligheid en contact

Met veel plezier heeft de kookbrigade op vrijdag 16 december een kerstdiner gekookt voor 30 buurtbewoners. Het clubhuis van RPC was gehuld in kerstsfeer met dank aan Maria die dit verzorgde.

Het was koud. Het was glad. Het was donker. We waren bang dat er veel afzeggingen zouden komen vanwege de weersomstandigheden… er waren (gelukkig) slechts drie afzeggingen. We mochten ook nieuwe buurtbewoners begroeten, we zijn hier blij mee!
De sfeer was fijn, mensen vonden elkaar in het gesprek en iedereen genoot van het eten.

De kookbrigade heeft het jaar met een fijn gevoel afgesloten. Na twee coronajaren zijn we in maart 2022 opgestart met een nieuwe club mensen. De spirit zit er inmiddels goed in. Iedereen draagt een steentje bij en samen maken we lekkere diners en zorgen we voor gezellige avonden. De data voor dit jaar zijn bekend:

vrijdag 3 februari
vrijdag 14 april
vrijdag 30 juni
vrijdag 22 september
vrijdag 10 november
vrijdag 15 december

Noteer ze in uw agenda, we hopen u allen weer te verwelkomen!

We wensen iedereen een gezond en gelukkig 2023!

De kookbrigade.

Wijknieuws December – Printversie in PDF

Kent u een straat- of buurtgenoot die niet digitaal is maar wel interesse heeft om ons Wijknieuws te lezen? Laten we elkaar dan een handje helpen.
Samen lezen op de computer of tablet is dan wellicht een optie.
Of het nieuws delen door middel van een print van onderstaande PDF.
Dank aan allen die op deze manier iets voor een buurtgenoot kunnen betekenen. 

Deze nieuwe service is als proef voor een aantal maanden beschikbaar. We horen graag of u hiervan gebruik maakt. Wilt u ons laten weten wat u van deze service vindt? Stuur ons een mail via deze link: Redactie

PDF: Wijknieuws December – Printversie in PDF

Herhaalde oproep: wie heeft een goed idee voor een nieuw project in onze buurt?

Naar aanleiding van onze vorige oproep zijn er twee nieuwe projecten aangemeld, beide op landgoed Eikenburg. Er is nog ruimte om nieuwe projecten aan te melden. Meldt uw project-idee aan vóór 15 januari 2023!

Op de Algemene Leden Vergadering van Bewonersvereniging Eikenburg-de Roosten 2019 en 2022 is besloten om een deel van ons eigen vermogen te besteden aan de uitvoering van goede ideeën binnen onze buurt. De helft van het beschikbare bedrag is inmiddels besteed aan een vijftal projecten. Het resterende deel (€ 6.000,-) kan worden besteed aan nieuwe projecten of ideeën uit onze buurt. Heeft u een goed idee en weet u ook wie dit zou kunnen realiseren? En bent u lid of wilt u dit (voor € 5,- per jaar) worden? Meldt het via deze link aan het bestuur . De leden kunnen vervolgens kiezen aan welk project (of projecten) zij de voorkeur geven. Daarna kunnen in 2023 de projecten van start gaan.

Vervolg PBD bakken

Voor meer informatie over PDB inzameling door Cure, kijk op: PBD afval

In onderstaande web-linken vindt u de door de Gemeente Eindhoven voorgestelde nieuwe PBD plaatsingslocaties in onze buurt:

  • de Sassenlaan (waar vroeger de brievenbus stond): locatie de Roosten
  • bij het veldje hoek Mathijsenlaan/Pasteurlaan: locatie Eikenburg

Als vervolg op het aan onze leden gevraagde advies met betrekking tot de voorgestelde plaatsing van 2 tijdelijke PBD (Plastic Blik en Drinkpakken) bakken, in Eikenburg en De Roosten, heeft het bestuur onderstaande brief gestuurd. De reactie van de gemeente leest u daaronder.

Beste

Fijn dat u onze buurt/bewonersvereniging betrekt bij dit voorstel! Dit wordt door onze leden erg op prijs gesteld.

Wij hebben uw mail in nagenoeg dezelfde bewoordingen voorgelegd aan onze leden: 557 huishoudens (ongeveer de helft van het aantal huishoudens in de buurten Eikenburg en De Roosten).

Hierop zijn tot nu toe 40 reacties binnen gekomen.

Hoewel in de mail stond “geen bericht = akkoord” hebben 3 mensen aangegeven blij te zijn met de uitbreiding en plaatsing.

Dus 37 personen hebben (ernstige) bezwaren aangegeven. 

Algemene bezwaren zijn:

– men gelooft niet dat 2 containers helpen tegen meer afvalscheiding; liever ziet men dat dit plastic afval opgehaald wordt zoals in omringende gemeenten.

– men voorziet een aantrekkende vervuiling rond deze bakken die onwenselijk is in deze buurt, waardoor aantrekken van ongedierte en kauwen (wordt heel vaak genoemd)

– men vraagt zich af wat ‘tijdelijk’  betekent en wat dit dan voor zin heeft

– het is onduidelijk wat er met het opgehaalde afval gedaan wordt. Belandt dit elders in de wereld alsnog op een vuilnisbelt?

– men wijst erop dat bv de gemeente Amsterdam de plastic afvalbakken weer weghaalt

Met name specifiek wat betreft de plaatsing op de hoek Pasteurlaan/ Mathijsenlaan geeft men 27 x eenduidig aan dat plaatsing op deze locatie onveilig is vanwege de smalle straat (Mathijsenlaan is eenrichtingsverkeer), volle parkeervakken en nabij de jeu de boules baan, kruidentuin en andere groene speelvelden. Hier vinden regelmatig buurtactiviteiten plaats.

Met betrekking tot plaatsing in de Sassenlaan wordt als bezwaar aangegeven:

– dat deze straat binnen afzienbare tijd versmald wordt en of hier wel rekening mee gehouden is?

– dat dit een donkere straat is waar weinig toezicht is waardoor dit vandalisme en vervuiling uitlokt, ook van buiten de wijk (zoals vroeger bij de telefooncel en brievenbus die daar stonden).

Als alternatieven wordt genoemd:

– haal de PBD afval huis aan huis op (veelvuldig genoemd)!

– parkeerplaats bij sportveld tegenover/bij st Joris college (13 x)

– hoek Pasteurlaan/Roostenlaan (kleine veldje tegenover de speeltuin op de hoek, aan de fietsroute naar St Joris college en de Sportvelden) (7 x) 

– bij winkels/school op de Floralaan (2x)

– hoek Vesaliuslaan/bv Kochlaan (1x)

– hoek Florapark/Boerhaavelaan of Pasteurlaan/Kochlaan (1x)

NB het is belangrijk dat het om een uitvalsweg van de wijk gaat; te voet, met fiets en auto bereikbaar.

Na van voorgaande kennis genomen hebbende, concludeert het bestuur:
1. dat veel rond deze proef nog onduidelijk is: hoe lang deze proef gaat duren, wanneer deze ‘succesvol’ is, wat de volgende stap is e.d.? Ondergrondse containers? Vanochtend hebben we pas begrepen dat ‘tijdelijk’  wel eens vier jaar kan betekenen: we vrezen dat dit het draagvlak nog verder zal verkleinen.

2. dat er substantieel veel bezwaren voor plaatsing van de PBD containers zijn binnengekomen, waarvan een groot deel van direct omwonenden. Het is de vraag of er überhaupt voor plaatsing van deze containers voldoende draagvlak is. 

3. dat de bezwaren voor de wijk Eikenburg (Mathijsenlaan/Pasteurlaan) in ieder geval steekhoudend zijn mbt veiligheid en logistiek.

4. dat mbt de plaatsing voor de Sassenlaan goed gekeken moet worden naar de aanstaande wegversmalling. Het parkeren daar wordt dan sterk bemoeilijkt en levert onveilige verkeerssituaties op voor de vele passerende fietsers (scholieren!). 

5. dat indien na plaatsing blijkt dat dit naburig vuil aantrekt de container terstond weer moeten worden verwijderd. Veel wijkbewoners vrezen voor deze vervuiling, inclusief leden van de werkgroep zwerfvuil.

6. plaatsing van een PBD container bij de Parkeerplaats bij het St Joris college/Sportvelden op de Roostenlaan mogelijk een goed alternatief is. Ook kan als alternatief overwogen worden: de hoek Pasteurlaan/Roostenlaan (naast het fietspad, op het kleine veldje dus niet op speelveld), centraal tussen de twee buurten in. Alleen is dit voor een grote groep bewoners geen logische uitvalweg.

7. dat er een sterke voorkeur van de wijkbewoners is voor het huis aan huis  ophalen van het plastic afval, dat qua hoeveelheid het restafval vele malen overschrijdt. 

8. dat de wijkbewoners het erg waarderen dat zij bij de uitvoering van het PBD-plan betrokken worden. 

9. dat het voor ons als bestuur onduidelijk is waar nu precies een reactie op gevraagd wordt (alleen de plek van de plaatsing?) en welke inspraakmogelijkheden er zijn. Zijn ook de scholen en sportverenigingen hierbij betrokken? Is Cure bereid om e.e.a. toe te lichten op onze ALV vergadering?

Graag ontvangen wij van de projectleider een reactie alvorens tot eventuele plaatsing overgegaan wordt! Hiermee kunnen wij onze achterban informeren.

De gemeente heeft hierop laten weten:

Beste bestuursleden,

Wij van de gemeente Eindhoven bevinden ons op dit moment in de eerste fase van de uitwerking ‘intensivering PBD inzameling’ in Eindhoven. Het hoofddoel van dit projectplan is om de hoeveelheid PBD dat wordt ingezameld te verhogen en hiermee de hoeveelheid restafval drastisch terug te dringen. De intensivering van de PBD inzameling is een verdere uitwerking van de door de raad vastgestelde afvalstrategie uit 2021. Op dit moment vindt een inventarisatie plaats van meerdere systemen om onze doelstellingen omtrent vermindering restafval te realiseren. Op de korte termijn is één van deze systemen het verhogen van de hoeveelheid verzamellocaties voor PBD. Vandaar dat wij vanuit afvalbeleid de vraag hebben uitgezet bij de gebiedscoördinatoren om de eerste “aangewezen” locaties voor het plaatsen van deze PBD containers te gaan toetsen.

Wij willen u in ieder geval bedanken voor uw uitgebreide analyse en feedback op de (voor nu) aangewezen tijdelijke PBD locaties. Om verder nog kort antwoord te geven op uw opgestelde vragen:

  • Tijdelijk betekent hier een aantal jaar (exact hoelang is nu nog niet aan te geven, uiterlijk tot 2028)
  • De volgende stap wordt op dit moment verder uitgewerkt. Hier kan verder nog geen uitspraak over worden gedaan.
  • Het doel van de plaatsing is het reduceren van de hoeveelheid restafval en ervoor zorgen dat meer kostbaar PBD afval gerecycled kan worden.
  • Na plaatsing zullen de containers gemonitord worden (kijkend of hier overlast plaatsvindt). En zo nodig zal de overlast worden aangepakt.
  • De door u genoemde alternatieven worden meegenomen in ons projectplan.
  • Het PBD afval apart aan huis ophalen is voor nu geen systeem dat Eindhoven zal toepassen.  
  • Wij vroegen aan de gebiedscoördinatoren of zij weerstand bij de huidige aangewezen locaties verwachten. Hun advies zal worden meegenomen. Er zijn verder geen inspraakmogelijkheden voor inwoners over de plaatsing van deze PBD bakken. Het betreft hier de uitwerking van een eerder raadsbesluit. 
  • Voordat de uitrol plaatsvindt zal Cure met een uitgebreid gemeente-breed communicatieplan komen.

Bij overige vragen over het afvalbeleid van Eindhoven verwijs ik u naar de klantenservice van Cure: Customer service (cure-afvalbeheer.nl). 

Decemberwens

Het bestuur van bewonersvereniging Eikenburg-De Roosten wenst iedereen fijne feestdagen en vele lichtpuntjes toe. Laten we toasten op een gezond, sprankelend en saamhorig 2023!

Oproep van Stratum werkt: coach gezocht

Onderstaand bericht ontvingen wij van WijEindhoven:

Wij begeleiden vanuit Wijeindhoven 9 deelnemers met een afstand op de arbeidsmarkt door ze deel te laten nemen aan Stratumwerkt!.  Een training waarbij ze gaan onderzoeken wat voor (vrijwilligers)werk bij hen past en wat ervoor nodig is om dit te verwezenlijken. 

Na een periode van 12 weken training worden ze gedurende 12 weken begeleidt door een “coach” die meehelpt hun doel te behalen. 

Wij zoeken inwoners van Stratum die het leuk vinden om coach te zijn van een deelnemer. 

Kunnen jullie bijgevoegde flyer verspreiden binnen jullie buurt? Wellicht via Facebook? We zijn namelijk nog hard op zoek naar coaches zodat alle deelnemers iemand hebben. 

Mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag. 

Met vriendelijke groet,

Sanne van den Boom & Chris Kuijlaars
T. 0627821115/ 0611024053
E.stratumwerkt!@wijeindhoven.nl
www.wijeindhoven.nl

Vuurwerkoverlast?

Foto gemeente Eindhoven

Wanneer mag je vuurwerk afsteken? Dat is in heel Nederland hetzelfde: tussen 31 december 18.00 uur en 2.00 uur op 1 januari.

Wat kun je doen als je overlast ervaart? Kijk op:

https://indebuurt.nl/eindhoven. Daar staat in een bericht van 25 november 2022:

Een woordvoeder van de politie geeft aan: “als je overlast ervaart van vuurwerk dan kun je dat doorgeven aan de gemeente via een meldingsformulier (zie bovenstaande link). Daarnaast meld je overlast in Eindhoven via de BuitenBeter-app op je smartphone. Je kunt tijdens kantooruren ook bellen naar de gemeente op 14040 (op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur). Buiten kantooruren kun je bellen naar 0900-8844, dan kom je uit bij de politie van jouw stad. Als er veel meldingen gedaan worden in een bepaalde wijk, dan kan de politie meer gaan surveilleren. Of dat ook gebeurt, is wel afhankelijk van hoe druk de agenten zijn met andere werkzaamheden.”

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 107
  • Volgende »
Abonneer u op de Agenda

Agenda

    x
  • Het volgende seniorendiner

    • vrijdag 14/04/2023 | 16:30 - 20:00
    • |
  • Alle activiteiten...
  • E-mail

KvK:
40240080

Secretariaat:
Aalsterweg 269
5644 RD Eindhoven

Bankrekening nummer:
NL79 INGB 0006 5600 66

Voor contact of doorgeven wijzigingen:
Zie bovenaan in menu  “Contact”

Realisatie: Bewonersvereniging Eikenburg de Roosten in samenwerking met Stichting Supportpunt Eindhoven