Samenvatting van het Ontwerp voorstel van B&W aan de Raad t.a.v. de HOV lijn
Raadsvoorstel tot het instemmen met de HOV2 tracékeuze Genneper Parken en ontsluiting van Fontys Sporthogeschool.
Inleiding.
Op 25 februari 2010 is door het dagelijks bestuur van SRE en de colleges van
burgemeester en wethouders van de gemeenten Eindhoven en Nuenen de
intentieovereenkomst voor realisatie van HOV2 (de tweede HOV-lijn) ondertekend.
Dit is het vervolg op de raadsvaststelling – februari 2009 – in Eindhoven van de OV Agenda
en HOV-Strategie Eindhoven. In dit raadsbesluit is de netwerkvisie voor het HOV in de stad vastgelegd en als input vastgesteld voor regionale besluitvorming.
Daarnaast heeft de raad besloten tot een snelle realisering van HOV2 als stamlijn van
het HOV-netwerk, gericht op in exploitatiename per 1 januari 2015. U bent in april
2009 geïnformeerd over het plan van aanpak HOV2.
Voorstel
1. Instemmen met de tracékeuze voor het HOV2 deeltraject Genneper Parken – High
Tech Campus via het tracé Aalsterweg – parallel A2/A67 – Prof. Holstlaan.
2. Instemmen met ontsluiting Fontys Sporthogeschool voor gemotoriseerd verkeer
via de Willem Elschotlaan.
Argumenten
1.1 De tracévarianten dienen te voldoen aan de doelstelling en ambities voor HOV: het
bieden van snel, hoogfrequent, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer.
Uitgangspunt bij de beoordeling is dat de tracés voldoen aan de ambities en kwaliteitsuitgangspunten zoals die bestuurlijk door Eindhoven en SRE zijn vastgesteld: snel, hoogfrequent, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer.
Concurreren met de auto is noodzakelijk. Om dat te realiseren is eigen infrastructuur
voor de bus nodig en prioriteit bij verkeerslichten op de relevante kruisingen. Deze
uitgangspunten zijn als basis gebruikt bij de beschrijving en beoordeling van de
beide tracévarianten. In bijlage 1 is een achtergrondnota toegevoegd met meer
detailinformatie over de afweging en beoordeling van de beide tracé-varianten.
1.2 Uit oogpunt van vervoerwaarde gaat de voorkeur uit naar een tracé via de
Aalsterweg – parallel A2/A67 – Prof. Holstlaan.
De vervoerwaarde – het aantal te vervoeren reizigers – voor HOV is de resultante van het vervoerspotentieel (gebruikers, bezoekers,e.d.) van de aanwezige voorzieningen, het verwachte reguliere ov-gebruik van deze doelgroep, de reistijd (rijtijd+looptijd) en de frequentie. Hieruit blijkt dat een tracering via de Aalsterweg-A2/A67 het meest gunstig is voor het reizigersaantal op HOV2.
De rijtijd van HOV2 via het tracé Aalsterweg-A2/A67 is circa 2 minuten langer dan het tracé via de Antoon Coolenlaan. Desondanks is het meeste vervoerspotentieel aanwezig aan het tracé Aalsterweg-A2/A67 door met name de directe HOV ontsluiting van de toekomstige Fontys Sporthogeschool. Daarnaast betekent een goede HOV-ontsluiting van het van der Valk-hotel en een geplande P&R-locatie in het zuiden van Genneperparken een toename van het reizigerspotentieel. Het ijssportcentrum heeft mede door de seizoensgebondenheid een relatief laag HOVpotentieel. De Tongelreep heeft bij het tracé Aalsterweg-A2/A67 nog altijd een acceptabele loopafstand (375m.) tot HOV2.
Naast publiekstrekkers zijn ook woningen in de omgeving van HOV2 van invloed op
het aantal reizigers. In beide varianten is sprake van circa 1.200 woningen binnen het
primaire haltegebied van HOV2 (max. 600 m.).
1.3 De keuze voor het tracé Aalsterweg-A2/A67 speelt in op de realisatie van de HOVcorridor Eindhoven-Valkenswaard.
Zowel door Eindhoven als SRE is op de langere termijn een HOV-verbinding Eindhoven-Valkenswaard voorzien via de Aalsterweg-Eindhovenseweg (N69) na 2015. Bij een keuze voor het tracé via de Antoon Coolenlaan zou er na 2015 een HOVverbinding moeten worden gerealiseerd op de Aalsterweg-Eindhovenseweg. Een keuze voor het HOV2 tracé via de Aalsterweg betekent impliciet dat dit tracédeel voor de regionale corridor naar Valkenswaard niet ná, maar reeds vóór 2015 wordt gerealiseerd.
1. 4 Uit oogpunt van ruimtelijke inpassing, landschap, groen en ecologie gaat de
voorkeur uit naar een tracé via de Aalsterweg – parallel A2/A67 – Prof. Holstlaan
In het ruimtelijk beleid voor Eindhoven wordt ondermeer ingezet op een groene dooradering van de stad, voor intensieve recreatie en ontspanning (parken), natuur en waterberging. Het beleid is gericht op het versterken van de functionaliteit van  deze gebieden en het verbinden tot robuuste structuren. Genneper Parken maakt als geheel structureel onderdeel uit van deze robuuste structuur. Dit is onder meer verankerd in de beleidskaders Interim Structuurvisie 2009, Bomenbeleidsplan 2008, Cultuurhistorische Waardenkaart 2008, Structuurvisie Genneper Parken 2004, Groenbeleidsplan 2001 en Ontwerp Ecologische Hoofdstructuur voor Verordening Ruimte vanaf 2010 (provincie). Er is sprake van structureel stadsgroen en multifunctioneel groen en belangrijke natuurwaarden (beekdalen Dommel en Tongelreep, ecologische hoofdstructuur). In het Masterplan Genneperparken is als
deelgebiedsuitwerking daarom ook ingezet op: een kwaliteitsimpuls: van sportpark
naar sportlandgoed, een robuuste centrale groen-blauwe zone rondom de Tongelreep, geconcentreerde, gebouwde parkeervoorzieningen en clustering van sport; sport integreren in het landgoed.
Tracering via de Anton Coolenlaan betekent een kruising van drie watergangen (Dommel (2x) en de Tongelreep). Bestaande langzaam verkeersroutes binnen Genneper Parken worden extra doorsneden. Hierdoor wordt de mogelijkheid om meer functionele, ruimtelijke, landschappelijke en ecologische samenhang te creëren tussen het zuidelijk en het noordelijk deel van de Genneper Parken beperkt.
Tracering via de Aalsterweg – parallel A2/A67 – Prof. Holstlaan situeert de extra
infrastructuur voor HOV, gebundeld met bestaande infrastructuur, in de flank van
Genneper Parken. Binnen het Masterplan Genneperparken is ruimte gereserveerd
voor inpassing van HOV2.
Een keuze voor het tracé Aalsterweg – parallel A2/A67 – Prof. Holstlaan sluit beter aan
op de ambities voor een robuustere groene hoofdstructuur. In het geval van het tracé Antoon Coolenlaan wordt de groene hoofdstructuur doorsneden.
Het tracé Antoon Coolenlaan past vrijwel geheel binnen gemeentelijke eigendommen. Voor realisatie van het tracé Aalsterweg – parallel A2/A67 is aankoop of bruikleen van gronden van Rijkswaterstaat en Brabant Water een voorwaarde. Een eerste oriënterend overleg hierover met beide partijen heeft plaatsgevonden. Ten aanzien van Rijkswaterstaat betreft het een complex constructief overleg met principiële en praktische aspecten over de grondpositie van Rijkswaterstaat parallel aan de A67/A2. Vooralsnog wordt uitgegaan van een overeenkomst tussen de partijen. Indien dit uiteindelijk niet het geval is, wordt u hierover geïnformeerd.
1.5De beide tracévarianten zijn uit oogpunt van milieu(geluid, lucht, externe
veiligheid) en water niet onderscheidend; Ten aanzien van bodemis de voorkeur
voor het tracé Aalsterweg – A2/A67
De te hanteren grenswaarden voor de geluidsbelasting langs de beide tracés zijn bepaald door in het verleden reeds vastgestelde hogere grenswaarden. Voorts geldt dat er sprake is van een reconstructie volgens de Wet geluidhinder als er zich een geluidstoename voordoet > 2 dB(A). Bij een reconstructie moet een afweging worden gemaakt welke maatregelen kunnen worden getroffen om de toename van de geluidbelasting teniet te doen.
Aan de Antoon Coolenlaan is enkel het woonzorgcentrum in de zin van de wet geluidgevoelig. Langs de Aalsterweg is sprake van geluidgevoelige woningen. De resultaten laten zien dat in beide varianten de geluidsbelasting op geluidgevoelige bestemmingen met maximaal 1 dB(A) toeneemt. Er is dus geen sprake van een reconstructie. Er is dan ook geen sprake van wezenlijk onderscheid in de tracévarianten op basis van de geluidsbelasting.
Uit de berekeningen blijkt dat de realisatie van de HOV2 niet zal leiden tot overschrijding van de luchtkwaliteitseisen. Evenmin is luchtkwaliteit een doorslaggevend argument bij de onderhavige tracéafweging.
Er is door de realisering van HOV in beide varianten geen sprake van belasting vanwege externe veiligheid.
Op basis van de bodemkaart is er voor het tracé Antoon Coolenlaan sprake van een verdachte locatie qua bodemverontreiniging. Deze is gelegen in de oksel van de kruising Antoon Coolenlaan – Prof. Holstlaan. Voor het tracé Aalsterweg is er geen sprake van een verdachte bodemverontreiniging.
Beide tracévarianten liggen binnen het Grondwaterbeschermingsgebied Aalsterweg/Klotputten. Vanuit het oogpunt van water is er geen voorkeur voor een
van de tracévarianten.
1.6 De kosten voor de beide tracévarianten zijn nagenoeg gelijk
Voor beide tracés is op gelijke wijze een globale kostenraming gemaakt op basis van
kosten kentallen. Het resultaat hiervan levert voor het tracé Antoon Coolenlaan marginaal hogere kosten op. Er bestaan op dit moment nog een aantal onzekerheden over de uitvoeringskosten voor beide tracés, o.a. voor de kruisingen met watergangen (Dommel, Tongelreep) en voor bodemsanering. Deze constateringen leiden tot de conclusies dat er op basis van kosten geen voorkeur uitgesproken wordt.
1.7 Stand van zaken voortgang HOV2
In oktober en november 2009 zijn verdeeld over drie avonden de belanghebbenden en bewoners van Eindhoven (noord, centrum en zuid) geïnformeerd over het HOV2 project. Vervolgens zijn per deeltraject klankbordgroepen geformeerd die het project HOV2 adviseren. Gezamenlijk is gestart met de ontwerpfase.
Door de complexiteit van de inpassing van HOV in de bestaande omgeving en de zorgvuldige samenspraak, neemt de ontwerpfase meer tijd in beslag dan voorzien in
het plan van aanpak HOV2 (zie bijlage). Vaststellen van het voorlopig ontwerp was voorzien medio 2010.
Op dit moment is er geen zicht op volledige dekking van de ingeschatte kosten met als risico dat HOV2 niet compleet kan worden gerealiseerd binnen de gestelde termijn.
Dit betekent dat realisatie en in exploitatiename van HOV2 voor 1 januari 2015, conform het raadsbesluit van februari 2009, onder druk komt te staan. Op dit moment is gezien de lopende planontwikkeling nog geen uitsluitsel te geven. Naar verwachting zullen wij in oktober/november 2010 een besluit nemen over het voorlopig ontwerp HOV2 noord (tracé Montgommerylaan – Winkelcentrum Woensel– Sterrenlaan). In november 2010 wordt u geïnformeerd over het voorlopig ontwerp HOV2 noord met daarbij inzicht in de kosten, het zicht op verdere financiering en de voorgestelde planning voor uitvoering van HOV2.
2.1 Ontsluiting Fontys Sporthogeschool
In het door de raad vastgestelde Masterplan Genneper Parken is de ambitie uitgesproken om tot een andere oplossing voor parkeren en bereikbaarheid te komen voor Genneperparken. Onderdeel hiervan was een directe ontsluiting van de Fontys Sporthogeschool via de Theo Koomenlaan op de Aalsterweg. De keuze in het Masterplan was gebaseerd op een globale inschatting van de (on)mogelijkheden.
Bij de gedetailleerde uitwerking is echter gebleken dat deze aansluiting in de huidige
situatie en zeker bij een komst van HOV tot problemen in de doorstroming van het HOV en het autoverkeer op de Aalsterweg leidt. De consequentie van een dergelijke aansluiting is namelijk dat wachttijden en wachtrijen op zowel de Aalsterweg als de Theo Koomenlaan te lang zijn. Deze wachttijden overschrijden de door de raad vastgestelde normen (beleidsnota verkeerslichten; 19 mei 2009) voor het HOV als voor het autoverkeer, terwijl ook voor fietsers sprake is van lange wachttijden.
Onderzocht is of het gedeeltelijk of geheel loskoppelen van de aansluitingen aan de oostzijde van de Aalsterweg (Landgoed Eikenburg, Vesaliuslaan) en het realiseren van de aansluiting van de Theo Koomenlaan tot een aanvaardbare oplossing leidt. Dit blijkt niet het geval te zijn. Bovendien is het sterk de vraag of een adequate alternatieve ontsluiting van de betreffende gebieden en functies met overeenstemming van belanghebbenden kan worden bereikt.
De doorstroming van het HOV en het autoverkeer op de Aalsterweg heeft prioriteit en is van een stedelijk en zelfs bovenstedelijk belang. De ambitie omschreven in het Masterplan Genneper Parken is bij nader inzien niet haalbaar. Wij hebben besloten de ontsluiting van de Fontus Sporthogeschool voor het autoverkeer te laten verlopen via de Willem Elschotlaan. De ruimtelijke consequenties voor deze ontsluiting worden meegenomen in het ontwerp van de openbare ruimte van de Fontys Sporthogeschool. De ontsluitingskeuze heeft geen consequenties voor de ingebruikname van de Sporthogeschool in augustus 2012.
Kosten
Na besluitvorming door de raad zal het voorlopig ontwerp voor het tracé Genneper Parken verder worden uitgewerkt. De kosten voor het maken van het voorlopig ontwerp worden gedekt uit de Reserve Strategische Impulsen (reservering t.b.v. de onderdoorgang Aalsterweg Ring).
In november zal bij de vaststelling van het voorlopig ontwerp HOV2 noord meer duidelijkheid zijn in de totale kosten en dekking van HOV2. U wordt hierover dan geïnformeerd.
Communicatie
Voor deze tracékeuze heeft maandag 29 maart 2010 consultatie plaatsgevonden van
de HOV2 klankbordgroep Ring tot HTC én de klankbordgroep Genneper Parken in een gezamenlijke bijeenkomst. Daar is de voorgaande afweging met argumentatie toegelicht. De eindconclusie van de avond was:
– de klankbordgroep Genneper Parken staat achter de tracékeuze Aalsterweg.
– De HOV2 klankbordgroep Ring tot HTC begrijpt de keuze voor het tracé Aalsterweg, maar vraagt zich af of een goede inpassing van de HOV langs de Aalsterweg echt haalbaar is. De ontwerpfase zal dit moeten uitwijzen. Voor de klankbordgroep zijn goede oplossingen voor de bomen en voor de kruising met de Theo Koomenlaan en ontsluiting toekomstige Fontys Sporthogeschool belangrijk.
Evaluatie
Over de voortgang van het project HOV2 wordt jaarlijks aan de raad gerapporteerd.
Nep TNT postbeamte – Graag alert
Hierbij nog een waarschuwing van onze buurtbrigadier.
Een waarschuwing voor oudere mensen. Er is weer een man actief die zich uitgeeft voor TNT postbeambte. Onbekende man, in dit geval aan het Floraplein, meldt zich met een pakketje bij een oudere dame. Zij neemt pakketje niet in ontvangst, echter de nep TNT-er weet haar te bewegen haar bankpas in een soort gsm te stoppen en vervolgens haar pincode in te laten voeren. Vervolgens verdwijnt hij snel onder medeneming van haar bankpas en gegevens. Korte tijd later wordt een groot geldbedrag van haar rekening afgehaald. Signalement een gezette man van ongeveer 25 jaar met een oranjekleurig jack/jas.
Â
Buurtbrigadier afdeling Stratum voor de wijken: Eikenburg / De Roosten / Genneperzijde / Sportpark Aalsterweg / Genneperparken
Aalsterweg 290 | 5644 RK Eindhoven T 0900-8844 | F 040-2330599
E frans.van.der.aa@brabant-zo.politie.nl | W www.politie.nlÂ
Update oktober
Hierbij een opsomming van incidenten maand Oktober.
– Op vrijdagavond 8 oktober is er gepoogd in te breken in een woning aan de Floralaan West. Een ruitje naast keukendeur werd vernield, om onbekende reden is men niet naar binnen gegaan.
– Tussen vrijdag 8 oktober 13.00 uur en zondag 10 oktober 13.30 uur werd ingebroken in een woning aan de Schweitzerlaan. Aan voorzijde van de woning werd een schuifpui geforceerd waarna woning werd doorzocht. Er wordt vooralsnog niets gemist.
– Op woensdagmiddag 13 oktober tussen 13.30 en 15.55 uur werd ingebroken in een woning gelegen aan de Schweitzerlaan. Aan achterzijde werd het slot van de poort geforceerd, hierna werd eerst bij een deur getracht het slot open te breken en vervolgens een tweede deur. Nadat hiervan het slot open gebroken was, werd de woning betreden. Het alarm dat vervolgens geactiveerd werd, heeft vermoedelijk de inbreker(s) verjaagd. Er werden onder andere sieraden weggenomen.
– Op zaterdag 16 oktober te 21.00 kwam een gezin wonend aan het Florapark thuis. Boven in de woning werd de bewoonster geconfronteerd met een onbekende man in een van de slaapkamers. Deze man vluchtte meteen weg. Hij was  in het gezelschap van een tweede man. De achterdeur bleek met een onbekend voorwerp opengebroken te zijn. Er werd rookwaar weggenomen.
Met vriendelijke groet namens uw buurtbrigadier Frans,
Martien Scheffers.
HONDENLOSLOOPTERREIN (HLT) /OVERLAST
HONDENLOSLOOPTERREIN (HLT) /OVERLAST
Op de website van Eikenburg – de Roosten kunt u de ontwikkelingen lezen rond het HLT aan de Landsteinerlaan. Kort gezegd, er komt een HLT op de Landsteinerlaan. Wethouder Mary Ann Schreurs heeft toegezegd dat bij wijze van proef, het HLT alleen met bebording zal worden ingericht, dus zonder afrastering. Al eerder hebben wij de Gemeente te kennen gegeven dat bewoners in onze wijk geen behoefte hebben aan een HLT. We hebben een prachtig wandelgebied rondom Animali en de begraafplaatsen.
Wel vinden wij dat het opruimen van de hondenpoep beter moet in de straten en speelplantsoenen. Er is ergernis. Nogmaals een oproep aan hondenbezitters, neem steeds plasticzakjes en dergelijke mee en ruim de hondenpoep op.
Ontwikkelingen rond de HOV2:
Aan Raadsleden en Commissieleden Economie en Mobiliteit
Betreft schriftelijke mededeling HOV2
Geachte raads- en commissieleden,
Op dinsdag 12 oktober wordt het raadsvoorstel besproken tot het instemmen met de HOV2 tracékeuze Genneper Parken en ontsluiting van Fontys Sporthogeschool (raadsnummer 10.R3996.001). Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om u te informeren over de voortgang van HOV2 in het algemeen.
Zoals in het raadsdossier staat beschreven, heeft de raad in februari 2009 besloten tot een snelle realisering van HOV2 als stamlijn van het HOV-netwerk, gericht op in exploitatiename per 1 januari 2015 met een globale kostenraming van €125 miljoen voor het Eindhovens deel. In deze kostenraming is rekening gehouden met twee ongelijkvloerse kruisingen met de Ring (Veld. Montgomerylaan en Aalsterweg).
De afgelopen periode is gebleken dat het verkrijgen van een dekking van €125 miljoen in deze periode niet mogelijk is. Op dit moment is er een verwachte dekking van circa €70 a €80 miljoen mogelijk. Deze bestaat uit een Rijksbijdrage, SRE-
/provinciale subsidie en eigen middelen. Daarnaast is gebleken dat het starten van de exploitatie van HOV2 op 1 januari 2015 niet haalbaar is. Gezien de complexe inpassing van HOV2 op het tracé en de zorgvuldige procesgang/samenspraak en uitvoeringsperiode is meer tijd en dus een fasering nodig.
Bovenstaande betekent dat een keuze gemaakt moet worden. Welk deel HOV2 wordt binnen het beschikbare budget uitgevoerd en wanneer. Daarbij willen wij inzetten op het volledig benutten van de beschikbare middelen/subsidies, het behouden van de HOV-ambitie zoals beschreven in de OV agenda en HOV-Strategie Eindhoven en rekening houden met een sobere en doelmatige inrichting.
Dit heeft geleid tot een prioritering van het volledig realiseren van het gedeelte Nuenen – Neckerspoel, waarbij ook de haalbaarheid van een volledige ongelijkvloerse kruising Veld. Montgomerylaan-Ring wordt onderzocht. Tegelijkertijd Ons kenmerk 2 impliceert dit dat we voor het zuidelijk gedeelte tot en met de High Tech Campus ook een maaiveldvariant verkennen.
In de planontwikkeling is namelijk geconcludeerd dat het aanleggen van een volledige ongelijkvloerse kruising Aalsterweg met de Ring niet inpasbaar is zonder verwerving van een groot aantal woningen aan de Ring. Een oplossing middels een verlengde tunnelbak naar de Leenderweg vraagt substantieel meer extra investeringen. Een halve ongelijkvloerse aansluiting is inpasbaar zonder verwerving van woningen. Dit past echter niet in het licht van het functioneren van de Ring en radialen waar een volledige aansluiting wenselijk is en blijft. Daarnaast is er geen duidelijkheid over de impact van de ontwikkelingen rond de N69 op dit gebied van Eindhoven. Geconcludeerd is dan ook dat de voordelen van een grote investering voor een halve ongelijkvloerse aansluiting onzeker zijn.
De financiële haalbaarheid van de strategie wordt de komende maand nader onderzocht. Op dit moment is de haalbaarheid reëel met aanvullende (eigen) middelen. Inhoudelijk zal de strategie verder worden uitgewerkt in ontwerpen. De klankbordgroepen en overige belanghebbenden worden hierover geïnformeerd.
Na de vaststelling van het voorlopig ontwerp HOV2 noord in het college in november 2010, wordt u nader geïnformeerd over de planning, de inhoudelijke- en financiële voortgang van HOV2.
Om u naast deze brief nader te kunnen informeren over HOV2 is er op maandag 11 oktober een inloopuur HOV2 georganiseerd. Van 19.00 uur tot 20.00 uur bent u van harte welkom in de commissiekamer 1.01 in het Stadhuis. U krijgt daar inzicht in de planning en de laatste stand van zaken betreffende de ontwerpen HOV2 op tekening en in de virtuele omgeving. Daarnaast kunt u informatie krijgen over de samenspraak in het project HOV2. Ik hoop u daar te zien.
Met vriendelijke groet,
ir. J.B. Helms
Wethouder van mobiliteit, milieu, sport en evenementen
Deze stukken alsmede de achtergrondnota voor de commissie vind u ook op de HOV website:
http://www.hov2.nl/nieuws/1/nieuwe-keuzes-voor-hov2-traject
Update buurtpreventie september
Hierbij een opsomming van de incidenten van de maand september.
In de nacht van woensdag 8 op donderdag 9 september werd een fonkelnieuwe aanhangwagen weggenomen vanuit een tuin aan de Vesaliuslaan. Na verbreken van een hangslot van de toegangspoort kreeg men toegang tot de tuin en nam de aanhangwagen voorzien van disselslot weg;
Op maandagmorgen 6 september werd een afgesloten fiets weggenomen bij een schoolgebouw op het terrein van klooster Eikenburg aan de Aalsterweg;- Op dinsdagmiddag 28 sept. omstreeks 15.20 uur hoorde een buurman glasgerinkel bij de buren aan de Pasteurlaan (nabij Semmelweislaan). Een ruit van de tuindeur werd met een steen ingegooid. Hij is hierop vrijwel direct polshoogte gaan nemen en zag dat er ingebroken was. Vermoedelijk is de inbreker gestoord toen de buurman, die over een sleutel beschikte, binnen kwam.  Er werd een laptop en ipods weggenomen.
Kort daarna is vermoedelijk dezelfde dader omstreeks 15.30 uur bij een woning aan de Roostenlaan (nabij splitsing met Floralaan-West) aan de achterzijde over een poort geklommen en heeft vervolgens de sloten van de tuindeuren vernield. De bewoner was boven in de woning aanwezig en de dader is vermoedelijk gevlucht toen hij boven gestommel hoorde. Er is niets weggenomen.
Deze laatste twee incidenten waren al eerder op site gemeld.
Met vriendelijke groet,
Martien Scheffers
Aanleg tunnel Aalsterweg nog in beeld
(Bron:ED) De aanleg van een ongelijkvloerse kruising op de Aalsterweg – rondweg is nog niet van de baan, zegt wethouder Joost Helms. "Alleen, we leggen hem nu voorlopig nog niet aan. Het geld zetten we eerst in voor het noordelijk deel van de HOV-lijn. Het is zaak om snel te beginnen, anders vervallen de subsidies."
Voor de busbaan in het zuidelijk deel van de stad, via de Aalsterweg richting High Tech Campus, wordt vooralsnog genoegen genomen met een maaiveldvariant. Een ongelijkvloerse kruising heeft het grote pluspunt dat de HOV- bus, niet gehinderd door verkeerslichten, vlot kan doorrijden over de Aalsterweg. Een snelle busverbinding die kan concurreren met de auto is een van de pijlers van het hoogwaardig openbaar vervoer.
De gemeente blijft de komende jaren onderzoeken of een ongelijkvloerse kruising op een later tijdstip alsnog wordt aangelegd. De uitkomst kan ook zijn dat zo'n dure kruising uiteindelijk niet nodig is, bijvoorbeeld als de N69 verlegd wordt
Tweemaal (poging tot) inbraak woning; Gaan kijken helpt!
Graag aandacht voor het volgende bericht van Frans van der Aa:
Jl. dinsdagmiddag 28 sept. omstreeks 15.20 uur hoorde een buurman glasgerinkel bij de buren aan de Pasteurlaan (nabij Semmelweislaan) . Hij is hierop vrijwel direct polshoogte gaan nemen en zag dat er ingebroken was. Vermoedelijk is de inbreker gestoord toen de buurman, die over een sleutel beschikte, binnen kwam. Het is niet duidelijk of er iets is weggenomen.
Kort daarna is vermoedelijk dezelfde dader omstreeks 15.30 uur bij een woning aan de Roostenlaan (nabij splitsing met Floralaan-West) aan de achterzijde over een poort geklommen en heeft vervolgens de sloten van de tuindeuren vernield. De bewoner was boven in de woning aanwezig en de dader is vermoedelijk gevlucht toen hij boven gestommel hoorde. Er is niets weggenomen.
Met vriendelijke groet,
Martien ScheffersÂ
Plaatsing van bladkorven voor Eikenburg – de Roosten!
In 2009 hebben wij als bewonersvereniging de locaties, ontvangen middels bewoners in onze wijk, doorgegeven aan de gemeente.
Mocht het zo zijn dat u in 2011 meerdere locaties wenst, bericht dan per e-mail aan de secretaris van de vereniging () , zij kan dan zo nodig een bundeling maken.
Ook in de herfst van 2010 zal de Gemeente Eindhoven op een aantal locaties weer bladkorven plaatsen. De korven zijn een service voor actieve bewoners(organisaties) die een steentje bij willen dragen aan het opruimen van bladeren. Het gaat daarbij om bladeren van bomen die op gemeentegrond staan.
Voor de Eikenburg gaat het om de volgende locaties:
– Pasteurlaan tegenover nr. 4 en nr.9
– Boerhaavelaan hoek Pasteurlaan bij nr. 57
– Vesaliuslaan bij nr. 5
– Pasteurlaan bij nr.98
– Kochlaan hoek Vesaliuslaan
– Floralaan-West middenberm ter hoogte van de Vogelkerslaan
– Floralaan-West middenberm ter hoogte van de Bovistenlaan
– Floralaan-West middenberm ter hoogte van de Sassenlaan
De extra kosten voor de Gemeente voor het plaatsen en legen van de bladkorven moeten binnen het daarvoor beschikbare budget blijven. Dat betekent in de praktijk dat niet alle wensen in Stratum ten aanzien van bladkorven gehonoreerd konden worden. Het stadsdeelteam heeft de knopen doorgehakt ten aanzien van de definitieve locaties. In sommige gevallen zullen bewoners die bladafval uit de openbare ruimte willen opruimen even moeten zoeken naar de dichtstbijzijnde bladkorf. Plaatsing van de bladkorven zal plaatsvinden omstreeks week 41 en verwijdering zal plaatsvinden omstreeks week 51.
Verzoeken voor plaatsing van een bladkorf in 2010 kunnen nu niet meer gehonoreerd worden. Individuele bewoners die met een dergelijk verzoek contact opnemen met de gemeente Eindhoven wordt gevraagd die wens door te geven aan de bewonersorganisatie uit zijn/haar gebied. De bewonersorganisaties kunnen dan de eventuele verzoeken bundelen en in het voorjaar 2011 kenbaar maken bij het betreffende stadsdeelteam. Het stadsdeelteam maakt dan weer een keus voor de locaties voor het najaar 2011.
Met vriendelijke groet,
Nicole Vernig
Wijkcoordinator