Eikenburg - De Roosten

  • Wie zijn wij
    • Doelstelling bewonersvereniging
    • Bestuur
    • Statuten
    • Privacy- en communicatiebeleid
    • ALV
      • Concept Notulen Algemene ledenvergadering 2020 Bewonersvereniging Eikenburg-de Roosten
      • Notulen Algemene ledenvergadering 2019 Bewonersvereniging Eikenburg- de Roosten
    • Subsidie
    • Wetenswaardigheden van de wijk
      • Geschiedenis van Eikenburg – de Roosten
      • Geschiedenis van de Pasteurlaan
      • Landgoed Eikenburg
      • Gebiedsanalyse Stratum 2017
      • Eindhoven in cijfers – buurtthermometer
  • Wat doen we
    • Werkgroepen/ activiteiten/ verhuur materiaal
    • Nieuws
    • Agenda
  • Contact
    • Word lid
    • Financiën/ledenadministratie
    • Bestuur
    • Redactie
    • Webmaster

Vervolg PBD bakken

Voor meer informatie over PDB inzameling door Cure, kijk op: PBD afval

In onderstaande web-linken vindt u de door de Gemeente Eindhoven voorgestelde nieuwe PBD plaatsingslocaties in onze buurt:

  • de Sassenlaan (waar vroeger de brievenbus stond): locatie de Roosten
  • bij het veldje hoek Mathijsenlaan/Pasteurlaan: locatie Eikenburg

Als vervolg op het aan onze leden gevraagde advies met betrekking tot de voorgestelde plaatsing van 2 tijdelijke PBD (Plastic Blik en Drinkpakken) bakken, in Eikenburg en De Roosten, heeft het bestuur onderstaande brief gestuurd. De reactie van de gemeente leest u daaronder.

Beste

Fijn dat u onze buurt/bewonersvereniging betrekt bij dit voorstel! Dit wordt door onze leden erg op prijs gesteld.

Wij hebben uw mail in nagenoeg dezelfde bewoordingen voorgelegd aan onze leden: 557 huishoudens (ongeveer de helft van het aantal huishoudens in de buurten Eikenburg en De Roosten).

Hierop zijn tot nu toe 40 reacties binnen gekomen.

Hoewel in de mail stond “geen bericht = akkoord” hebben 3 mensen aangegeven blij te zijn met de uitbreiding en plaatsing.

Dus 37 personen hebben (ernstige) bezwaren aangegeven. 

Algemene bezwaren zijn:

– men gelooft niet dat 2 containers helpen tegen meer afvalscheiding; liever ziet men dat dit plastic afval opgehaald wordt zoals in omringende gemeenten.

– men voorziet een aantrekkende vervuiling rond deze bakken die onwenselijk is in deze buurt, waardoor aantrekken van ongedierte en kauwen (wordt heel vaak genoemd)

– men vraagt zich af wat ‘tijdelijk’  betekent en wat dit dan voor zin heeft

– het is onduidelijk wat er met het opgehaalde afval gedaan wordt. Belandt dit elders in de wereld alsnog op een vuilnisbelt?

– men wijst erop dat bv de gemeente Amsterdam de plastic afvalbakken weer weghaalt

Met name specifiek wat betreft de plaatsing op de hoek Pasteurlaan/ Mathijsenlaan geeft men 27 x eenduidig aan dat plaatsing op deze locatie onveilig is vanwege de smalle straat (Mathijsenlaan is eenrichtingsverkeer), volle parkeervakken en nabij de jeu de boules baan, kruidentuin en andere groene speelvelden. Hier vinden regelmatig buurtactiviteiten plaats.

Met betrekking tot plaatsing in de Sassenlaan wordt als bezwaar aangegeven:

– dat deze straat binnen afzienbare tijd versmald wordt en of hier wel rekening mee gehouden is?

– dat dit een donkere straat is waar weinig toezicht is waardoor dit vandalisme en vervuiling uitlokt, ook van buiten de wijk (zoals vroeger bij de telefooncel en brievenbus die daar stonden).

Als alternatieven wordt genoemd:

– haal de PBD afval huis aan huis op (veelvuldig genoemd)!

– parkeerplaats bij sportveld tegenover/bij st Joris college (13 x)

– hoek Pasteurlaan/Roostenlaan (kleine veldje tegenover de speeltuin op de hoek, aan de fietsroute naar St Joris college en de Sportvelden) (7 x) 

– bij winkels/school op de Floralaan (2x)

– hoek Vesaliuslaan/bv Kochlaan (1x)

– hoek Florapark/Boerhaavelaan of Pasteurlaan/Kochlaan (1x)

NB het is belangrijk dat het om een uitvalsweg van de wijk gaat; te voet, met fiets en auto bereikbaar.

Na van voorgaande kennis genomen hebbende, concludeert het bestuur:
1. dat veel rond deze proef nog onduidelijk is: hoe lang deze proef gaat duren, wanneer deze ‘succesvol’ is, wat de volgende stap is e.d.? Ondergrondse containers? Vanochtend hebben we pas begrepen dat ‘tijdelijk’  wel eens vier jaar kan betekenen: we vrezen dat dit het draagvlak nog verder zal verkleinen.

2. dat er substantieel veel bezwaren voor plaatsing van de PBD containers zijn binnengekomen, waarvan een groot deel van direct omwonenden. Het is de vraag of er überhaupt voor plaatsing van deze containers voldoende draagvlak is. 

3. dat de bezwaren voor de wijk Eikenburg (Mathijsenlaan/Pasteurlaan) in ieder geval steekhoudend zijn mbt veiligheid en logistiek.

4. dat mbt de plaatsing voor de Sassenlaan goed gekeken moet worden naar de aanstaande wegversmalling. Het parkeren daar wordt dan sterk bemoeilijkt en levert onveilige verkeerssituaties op voor de vele passerende fietsers (scholieren!). 

5. dat indien na plaatsing blijkt dat dit naburig vuil aantrekt de container terstond weer moeten worden verwijderd. Veel wijkbewoners vrezen voor deze vervuiling, inclusief leden van de werkgroep zwerfvuil.

6. plaatsing van een PBD container bij de Parkeerplaats bij het St Joris college/Sportvelden op de Roostenlaan mogelijk een goed alternatief is. Ook kan als alternatief overwogen worden: de hoek Pasteurlaan/Roostenlaan (naast het fietspad, op het kleine veldje dus niet op speelveld), centraal tussen de twee buurten in. Alleen is dit voor een grote groep bewoners geen logische uitvalweg.

7. dat er een sterke voorkeur van de wijkbewoners is voor het huis aan huis  ophalen van het plastic afval, dat qua hoeveelheid het restafval vele malen overschrijdt. 

8. dat de wijkbewoners het erg waarderen dat zij bij de uitvoering van het PBD-plan betrokken worden. 

9. dat het voor ons als bestuur onduidelijk is waar nu precies een reactie op gevraagd wordt (alleen de plek van de plaatsing?) en welke inspraakmogelijkheden er zijn. Zijn ook de scholen en sportverenigingen hierbij betrokken? Is Cure bereid om e.e.a. toe te lichten op onze ALV vergadering?

Graag ontvangen wij van de projectleider een reactie alvorens tot eventuele plaatsing overgegaan wordt! Hiermee kunnen wij onze achterban informeren.

De gemeente heeft hierop laten weten:

Beste bestuursleden,

Wij van de gemeente Eindhoven bevinden ons op dit moment in de eerste fase van de uitwerking ‘intensivering PBD inzameling’ in Eindhoven. Het hoofddoel van dit projectplan is om de hoeveelheid PBD dat wordt ingezameld te verhogen en hiermee de hoeveelheid restafval drastisch terug te dringen. De intensivering van de PBD inzameling is een verdere uitwerking van de door de raad vastgestelde afvalstrategie uit 2021. Op dit moment vindt een inventarisatie plaats van meerdere systemen om onze doelstellingen omtrent vermindering restafval te realiseren. Op de korte termijn is één van deze systemen het verhogen van de hoeveelheid verzamellocaties voor PBD. Vandaar dat wij vanuit afvalbeleid de vraag hebben uitgezet bij de gebiedscoördinatoren om de eerste “aangewezen” locaties voor het plaatsen van deze PBD containers te gaan toetsen.

Wij willen u in ieder geval bedanken voor uw uitgebreide analyse en feedback op de (voor nu) aangewezen tijdelijke PBD locaties. Om verder nog kort antwoord te geven op uw opgestelde vragen:

  • Tijdelijk betekent hier een aantal jaar (exact hoelang is nu nog niet aan te geven, uiterlijk tot 2028)
  • De volgende stap wordt op dit moment verder uitgewerkt. Hier kan verder nog geen uitspraak over worden gedaan.
  • Het doel van de plaatsing is het reduceren van de hoeveelheid restafval en ervoor zorgen dat meer kostbaar PBD afval gerecycled kan worden.
  • Na plaatsing zullen de containers gemonitord worden (kijkend of hier overlast plaatsvindt). En zo nodig zal de overlast worden aangepakt.
  • De door u genoemde alternatieven worden meegenomen in ons projectplan.
  • Het PBD afval apart aan huis ophalen is voor nu geen systeem dat Eindhoven zal toepassen.  
  • Wij vroegen aan de gebiedscoördinatoren of zij weerstand bij de huidige aangewezen locaties verwachten. Hun advies zal worden meegenomen. Er zijn verder geen inspraakmogelijkheden voor inwoners over de plaatsing van deze PBD bakken. Het betreft hier de uitwerking van een eerder raadsbesluit. 
  • Voordat de uitrol plaatsvindt zal Cure met een uitgebreid gemeente-breed communicatieplan komen.

Bij overige vragen over het afvalbeleid van Eindhoven verwijs ik u naar de klantenservice van Cure: Customer service (cure-afvalbeheer.nl). 

Abonneer u op de Agenda

Agenda

    x
  • Het volgende seniorendiner

    • vrijdag 14/04/2023 | 16:30 - 20:00
    • |
  • Alle activiteiten...
  • E-mail

KvK:
40240080

Secretariaat:
Aalsterweg 269
5644 RD Eindhoven

Bankrekening nummer:
NL79 INGB 0006 5600 66

Voor contact of doorgeven wijzigingen:
Zie bovenaan in menu  “Contact”

Realisatie: Bewonersvereniging Eikenburg de Roosten in samenwerking met Stichting Supportpunt Eindhoven